BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Ser man på vad som brukar presenteras som vårt kulturarv så är det ett urval som präglas av det manliga ögat och ett västerländskt synsätt, säger John Peter Nilsson, chef för Moderna museet i Malmö.
Historia i nytt sammanhang
Bakgrunden till utställningen Konstnären är enkel och rätt krass. Nationalmuseum i Stockholm skulle byggas om och frågade de andra stora aktörerna inom den svenska konstvärlden om de var intresserade av att låna och göra något kring museets verk under tiden. En arbetsgrupp bildades, där bland annat John Peter Nilsson ingick. En diskussion startade om att göra något utifrån erbjudandet, men att använda de historiska verken i ett sammanhang där de också får berätta något om vår tid. Resultatet blev en utställning där det centrala är de som skapade verken.
– Vi har valt ett självkritiskt perspektiv. Det som går genom alla tider, från 1500-talet till i dag, är konstnärens roll. Vi visar här exempel på de roller vi är vana vid att se, men problematiserar det genom att också visa det som inte brukar tas fram. Ett exempel är att det fanns betydligt många fler kvinnliga konstnärer än vad som framgår i den vanliga konsthistorien, säger John Peter Nilsson.
Utställningen, som tidigare har visats på Konstakademin, består i en rad kabinett som byggs upp kring olika teman. Där presenteras konstnären som entreprenör, geni och avantgardist, normbrytare, visionär och resenär.
Klass, kön, identitet och sexualitet
De konstnärliga mötena blir många och ovanliga, som att ett självporträtt av Rembrandt hänger intill en tapet med Andy Warhols självporträtt i faksimil. De två återfinns i rummet för entreprenörer. Bland normbrytarna finns många kvinnliga konstnärer, men här återfinns också ett självporträtt där Eugéne Jansson kommer ut som homosexuell genom att avporträttera sig själv stående i kostym mot en fond av de avklädda männen på en badanläggning.
Ämnen som de olika kabinetten berör är klass, kön, identitet och sexualitet. Det kabinett som handlar om konstnären som resenär blir också utställningens blick ut mot världen.
– Här har vi en vägg där vi staplar klichéerna, säger John Peter Nilsson.
Vid Konstnärens urpremiär i Stockholm väntade John Peter Nilsson med spänning på hur recensenter och publik skulle reagera.
– Det fanns ju en risk för att vår idé bara skulle avfärdas som en ursäkt för att göra en ”best of-utställning”. Men det gensvar vi fick var att utställningen uppfattades som bra och viktig folkbildning, säger han.
När utställningen nu är i Malmö har museet valt att gå ut med ett specialerbjudande till skolorna på Rosengård, Kroksbäck och Södra innerstaden, som får komma på skolvisningar utan att betala för det.
– Det är de skolorna där de flesta barnfattiga finns. Vi har gjort det för att nå ut till dem och för att vi är intresserade av att höra hur de ser på det urval vi har gjort, säger John Peter Nilsson.