Don Draper i sin rutiga kavaj tar en klunk ur glaset med whiskey. Drar ett djupt bloss på sin cigarett. Kisar genom röken på Pete, Ken och Roger, som bolmar de också. Don fimpar sin cigarett. Tänder en ny. Ännu ett halsbloss.
För i Mad Men, som nyligen haft premiär på sin allra sista säsong, puffas det i tv-rutan som det inte puffats i tv-rutan sedan... ja sedan det 1960-tal som serien ska utspela sig i.
Under 40-, 50- och 60-talen var det inget konstigt med att röka i tv. Det fanns två anledningar till det: dels rökte folk kopiöst, dels sponsrade tobaksbolagen tv-program. Många produktioner gick faktiskt runt enbart med hjälp av stöd av tobaksjättarna.
Men så förväntade sig Marlboro och de andra något i gengäld förstås. Den ikoniska 50-talsserien Sergeant Bilko var helsponsrad av ett tobaksmärke, så självklart hade huvudpersonen alltid en cigg redo.
Det var också vanligt med pratshower där det på bordet låg såväl askkoppar som cigarettpaket av ett speciellt märke, där både gäster och programledare kedjerökte sig genom programmet – tänk motsvarande i Skavlan idag.
Rökarna försvann med pengarna
Men det var då det. Från och med 1971 blev det i USA förbjudet med tobaksreklam i rutan. Utan pengar som incitament blev rökarna på tv färre.
I en amerikansk undersökning från 2010 tittade forskare igenom ett par tusen timmar tv med avstamp i 60-talet, för att se hur många gånger cigaretter förekom. 1961 förekom fem scener med cigaretter per timme. 2010 var man nere på ungefär 0,3 scener.
Idag är det otänkbart att ha en karaktär som röker utan anledning. Ser du en rökare är det antingen för att visa att handlingen utspelar sig i en annan tid (som Mad Men, eller svenska Upp till kamp) eller för att beskriva en karaktär – oftast på ett negativt sätt.
Den karaktär som idag röker är långt från en förförisk 40-talsvamp, utan är snarare en trasig eller kanske dekadent person. När det kommer till svensk tv kan Tabita nämnas, den livsglada morsan i Mia & Klara, som när hon inte kliar den nygjorda tribaltautueringen röker under fläkten och askar i stekpannan med chicken nuggets.
”Falskt” utan cigaretter
Skådespelare med en rökande roll behöver inte nödvändigtvis vara rökare själva. Det skulle självfallet bryta mot åtskilliga lagar och kontrakt om rollen medförde att skådisen behövde börja med något som kunde leda till ett skadligt missbruk.
I Mad Men har man löst detta med att de röker ett slags örtcigaretter, som varken innehåller nikotin eller tjära.
Skaparen av Mad Men, Matthew Weiner, har sagt att han inte heller vill ha skådespelare som röker riktiga cigaretter under inspelningarna. Och då är inte skälet så välvilligt att han inte vill att de ska får lungcancer:
– De blir så nervösa och uppe i varv. Jag har varit med på inspelningar där folk kräks för att de har rökt så mycket.
Samtidigt har han försvarat sina blossande karaktärer. Då kritik riktades mot det ständiga rökandet i Mad Men (sök på nätet efter filmsnutten ”Mad Smoke” där en lustigkurre orkat klippa ihop en film med varje cigarett som någonsin tänts i Mad Men) röt Weiner ifrån:
– Att göra serien utan rökning hade varit både falskt, och ett skämt.
Anställd håller koll på fimpar
Jon Hamm som spelar huvudkaraktären Don Draper har berättat att han rökte 74 örtcigaretter bara under inspelningen av piloten.
– Varje gång du ser mig tända en cigarett i rutan har jag i själva verket gjort det upp till tio gånger bara för den scenen, när man räknar in alla olika tagningar. Och det hörs på min röst.
Så hur smakar de då, de där örtcigaretterna som Don Draper och hans kollegor tvingas dra i sig, upp till 74 gånger per avsnitt? Jon Hamm är inte överförtjust:
– Det är fruktansvärt. Som en blandning av hasch och tvål.
Det är ett komplicerat jobb, att hålla reda på alla cigaretter under inspelningarna av Mad Men. Det krävs en särskild cigarettscripta som håller noggranna anteckningar över hur långt de olika karaktärerna har hunnit röka på sin cigarett varje tagning, så det färdigklippta resultatet inte innebär att Don sitter med en fimp, för att i nästa ruta plötsligt sitta med en nyligen påbörjad. I rekvisitan finns ett stort antal cigaretter nedbrända olika långt, så skådespelaren kan få just den som passar.
Reklambudget: 250 miljoner
Hur ser framtiden ut för rökning i rutan? Tobaksbolagen är förstås mindre nöjda med utvecklingen mot rökfritt i film och tv. Svaret stavas e-cigarett, en produkt som släpper ifrån sig vattenånga i stället för rök. USA:s främst säljande e-cigarett, Blu, planerar att lägga 40 miljoner dollar, motsvarande 250 miljoner kronor, per år på reklam.
Så om de får sin vilja fram kommer våra framtida favoriter i rutan kanske suga på en ångande plastpinne med fejkglöd av plast.