Enligt en mätning från mediabevakningsbyrån MMS tittade svenskarna på 129 349 547 timmar tv på webben under förra året – och då räknas bara SVT, TV4, TV3 och Kanal 5:s webbtjänster. Samtidigt går det mycket bra för prenumerationstjänster som Netflix och Viaplay.
– Marknaden för streamingtjänster är på uppgång, men är fortfarande liten jämfört med tv, dvd och blu-ray, säger Chris Baumann, som doktorerar i medievetenskap vid Stockholms universitet.
Han berättar att prenumerationstjänster växer snabbt i hela världen och att de står för en stor del av internettrafiken i USA.
– Under de tider som flest amerikaner använder internet för någonting står Netflix för 34 procent av internetanvändningen, medan Youtube står för 13 procent. Tillsammans står alltså två sajter där man tittar på video online för nästan hälften av amerikanernas internetanvändning.
Teknik bryter ny mark
Netflix är även den mest populära prenumerationstjänsten i Sverige, säger Baumann.
– Enligt en mediamätning som gjordes tidigare i år har över en miljon svenska hushåll tillgång till Netflix, varav 316 000 använder det varje dag.
Baumann tror att det finns flera skäl till att det är så populärt att se filmer och serier via internet.
– Anledningen som oftast åberopas är den ökade tillgången till bredband. Det är så klart en enorm teknologisk hjälp – för tio år sedan hade en sådan här utveckling varit omöjlig. Men det beror också på andra saker, som att folk, genom tjänster som Spotify, är vana vid att trådlöst få tillgång till film och musik.
Förutom det tror han att tittare lockas av tanken på att de kan titta på vad som helt när som helst och var som helst.
– Det går inte att förneka att vi lever i ett nytt medielandskap, att vi inte behöver acceptera det som bjuds på tv och har en helt annan sorts autonomi och kontroll över det vi tittar på.
”Fortfarande dinosaurier”
Baumann menar dock att det är lite av en myt att man kan titta på vad som helst. Streamingtjänsternas största problem stavas licensavtal och betyder att utbudet ser helt annorlunda ut i olika delar av världen.
– Film- och tv-industrierna är fortfarande dinosaurier och försöker ofta blockera visst innehåll i olika geografiska regioner. Därför ser svenska Netflix inte alls likadan ut som dess amerikanska motsvarighet. I Tyskland har till exempel Netflix egenproducerade serie House of cards rättigheter sålts till ett annat nätverk, så den går inte att se via tjänsten.
Utbud äts upp av licenser
Och det är just licensproblemen som märks tydligast bland tittarna. Kulturjournalisten Wanda Bendjelloul menar att urvalet ofta känns ologiskt för konsumenterna.
– Nyheterna och det allra senaste finns oftast där oavsett kvalitet. Men om du har bestämt dig för att du vill se en speciell eller lite äldre film kan det bli svårt. Många trodde att de här tjänsterna skulle leda till en enorm valfrihet, men istället har världen styckats upp i regioner och det har blivit väldigt svårt att köpa loss rättigheter för flera regioner samtidigt eller utanför USA.
Bendjelloul tror inte att det är ett problem som går att lösa på kort sikt.
– Nej, det finns mer pengar att tjäna på det här sättet. Och om folk inte ens kan betala för det de vill se tror jag att det är möjligt att de istället laddar ner det illegalt. Går man på niten gång på gång när man försöker hitta det man vill se kanske viljan att betala försvinner successivt.
Guide: Vilken filmtjänst passar dig?
SVT Play
Pris: Gratis.
Utbud: Avsnitt av drygt 500 SVT-program, både egenproducerade och inköpta. Kopplat till tjänsten finns också SVT:s öppna arkiv.
Publik: Oftast mellan 1,5 och två miljoner unika besökare varje vecka.
Bindningstid: Ingen, inte en prenumerationstjänst.
HBO Nordic
Pris: Första två veckorna gratis, sedan 79 kronor per månad.
Utbud: Över 2 500 serieavsnitt och några hundra filmer. Många av, men inte alla serierna kommer direkt från amerikanska HBO, känd för kvalitetsserier som Sopranos, True detective och True blood. Filmerna är i regel lite äldre.
Publik: 103 000 har tillgång till tjänsten i hemmet, daglig räckvidd på 17 000.
Bidningstid: Ingen.
Netflix
Pris: Första månaden gratis, sedan 79 kronor/månad. Vill du ha högre upplösning och titta på två skärmar samtidigt kostar det 89 kronor, för fyra skärmar samtidigt kostar det 119 kronor.
Utbud: Inga officiella siffror, enligt tjänsten finns ”tusentals” titlar att välja mellan. Gör ett flertal egna serier, som Orange is the new black, den senaste säsongen av Arrested development och House of cards, samt ska börja satsa mer på film. Nyligen blev det klart att Adam Sandler skrivit kontrakt för att göra fyra filmer med Netflix.
Publik: 1 052 000 har tillgång till tjänsten i hemmet, daglig räckvidd på 316 000.
Bindningstid: Ingen.
Viaplay
Pris: Första månaden gratis, sedan 89 kronor/månad. Då kan man titta på olika saker på två skärmar samtidigt.
Utbud: Cirka 10 000 titlar. Har kontrakt med tre av de sex största Hollywoodstudiorna, vilket innebär att många långfilmer kommer hit först, samt exklusivt kontrakt med Disney och Nickelodeon.
Publik: 889 000 har tillgång till tjänsten i hemmet, daglig räckvidd på 205 000.
Bindningstid: Ingen.
C More Play
Pris: 99 kronor i månaden för basutbudet, andra erbjudanden som inkluderar sport finns.
Utbud: Cirka 1 600 filmer och ungefär lika många serieavsnitt. Flera nya filmer varje vecka och nya säsonger av tv-serier som Game of thrones och Girls, som har premiär dagen efter de sänds på tv i USA.
Publik: 162 000 har tillgång till tjänsten i hemmet, daglig räckvidd på 26 000.
Bindningstid: Ingen.
TV4 Play
Pris: Gratis. Premiumtjänsten innehåller fler titlar från alla TV4-kanalerna, mer sport och en stor del av kanalens backkatalog och kostar 99 kronor per månad.
Utbud: Ungefär 5 000 titlar (många fler i premiumtjänsten). Det som finns i tjänsten är övervägande egenproducerat och speglar Fyrans vanliga tv-utbud.
Publik: Mellan 700 000 och 1 miljon unika tittare per vecka, beroende på utbudet. 103 000 har tillgång till betaltjänsten i hemmet.
Bindningstid: Ingen.