– Det är bilar från 150 hästar upp till 1 500 hästkrafter som kör två och två och vinner gör den som snabbast avverkat de 201 meterna, säger Gun Ehnvik.
Hon är sedan tre år tillbaka ordförande i klubben och fungerar som domare under tävlingarna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– En av domarens viktigaste uppgifter är att se till att det inte finns något skräp som äventyrar säkerheten på banan mellan heaten. Det kan vara bildelar som har skakat loss eller vätska som har läckt ut från bilarna på grund av de enorma påfrestningarna på kaross och motorer under ett dragracinglopp.
Ett lopp som varar några sekunder
Innan Gun Enhvik tog domarlicens var hon mekaniker och skruvade på bilarnas motorer mellan heaten.
– Mekanikerna har 40 minuter på sig att gå igenom motorn efter en start innan bilen ska vara klar för nästa heat. Man plockar isär motorn och går igenom delarna och byter det som blivit förstört under de sekunder loppet varar, säger Gun Ehnvik.
Att ett dragracinglopp bara varar några sekunder är en del av tjusningen med sporten enligt henne.
– Det är det explosiva när bilarna startar från stillastående och accelererar upp till flera hundra kilometer i timmen på raksträckan som är så fascinerande. Det gäller att pressa människan och maskinen så mycket det bara går för att testa gränserna för vad förarna klarar av.
Publiken kan gå och titta på bilar och förare som står uppställda på serviceplatsen nedanför banan mellan heaten, förklarar hon.
Specialklister ger grepp
För att bilarna verkligen ska skjuta fart sprutas asfalten med ett specialklister så däcken biter ifrån ordentligt när hästkrafterna släpps lösa.
– Det blandar vi själva och klistret består av en blandning av glykos och metanol. Glykosen är klibbig och metanolen gör att sprutmunstycket inte kletar ihop. Klistret luktar faktiskt som godis, säger Gun Ehnvik.
Under Linde Open ska 700 heat köras. Tävlingarna börjar i morgon lördag klockan 10.00 och lite beroende på väder och vind och hur mycket banan måste saneras mellan heaten slutar tävlingarna på söndag eftermiddag vid femtiden. En del av tävlingarna är junior-SM i dragracing som körs under båda dagarna.
– Juniorerna är mellan 8 och 18 år och vi har ett handikappsystem som innebär att en 8-åring kan få tävla mot en 15-åring men då får 8-åringen starta före 15-åringen för att jämna ut skillnaderna i ålder och motorstyrka.
– Julia Borén-Stolt från Lindesberg startade som 8-åring och har hunnit bli 26 år och tävlar under helgen på Linde Open. Henne och Niklas Lindh, som är i samma ålder och också är från Lindesberg, tycker jag är extra sevärda att se tävla. Vi kan utlova fart, fläkt och fest under dagarna två för den som gillar häftiga bilar, stora motorer och grymt ax, säger Gun Ehnvik.