Vissa år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder upplevs som långsammare än andra. Så har det alltid varit, både för samhällen och individer. Sekunden som utspelar sig mellan att du ramlar av cykeln och du slår i asfalten varar en evighet; den första dagen på solsemestern känns alltid lika lång som resten av resan sammanlagd. Ett nationellt trauma – som terrordådet på Drottninggatan eller det i Örebro – får ett helt land att gå långsammare, gör att invånarna under en vecka fastnar i en loop av nyheter, samt analyser av förståsigpåare som bryter ner händelsen ner till minsta beståndsdel.
Den senaste månaden har i såväl Europa som USA och Mellanöstern gått i slowmotion, eller mer passande: ultrarapid.
Att det senare ordet lämpar sig bättre beror på dess dubbeltydighet. Det är en så kallad autoantonym, en term som beroende på användningsområde antingen kan innebära att något går mycket långsamt, eller tvärtom – vilket är direktöversättningen från latin – att det går mycket snabbt.
Varenda dag har det varit något. Oftast har det haft att göra med Donald Trump. De som trodde att hans andra period som president skulle likna den första – mycket snack och mindre verkstad – har haft fel.
På bara några veckor har han påbörjat förhandlingar i syfte att avsluta Ukrainakriget, med Ryssland som garanterad segrare, stängt Europa ute från förhandlingarna, pressat israelerna till att gå med på vapenvila i Gaza, lagt fram en plan för att etniskt rensa Gaza och göra om det till en resort, låtit Elon Musk och hans DOGE-departement montera ner stora delar av den amerikanska statsapparaten.
Allt har helt enkelt gått väldigt snabbt, samtidigt som det känns som att det var en hel mansålder sedan Joe Biden gaggade sig igenom sina sista dagar som världens mäktigaste man.
I mitten av februari publicerade ”The New York review of books” en essä av den kanadensiske historikern Quinn Slobodian. I texten som har rubriken ”Speed up the breakdown” (och som översatts och återpublicerats i en kortare version av Dagens Nyheter), går han igenom Trump-administrationens första veckor vid makten – med särskilt fokus på DOGE – och det intellektuella tankegods som ligger bakom politiken.
För övrigt inte helt olikt de idéer om ett framtida Gaza som lagts fram av Trump
Bland strömningarna Slobodian tar upp finns ett par som är bekanta för alla som är intresserade av amerikansk konservatism. Dels nämner han marknadsliberalism à la Wall street som drömmer om en minimal stat skött som ett företag. Dels det reaktionära ideologiska arbete som bedrivs på den amerikanska högerns tankesmedjor; som också går ut på att montera ner staten, men av andra skäl. Här handlar det istället om en vilja att avveckla det man ser som allt för frikostigt stöd till minoriteter samt en hegemonisk maktposition för vänstern.
Men det finns också en tredje ideologi som driver på utvecklingen.
En som inte är lika vida känd, men som påverkar i minst lika stor grad: accelerationismen, och mer specifikt högerversionen av denna ideologi. Det är den, menar han, som inspirerar de finniga killar som på uppdrag av Musk just nu gör kaos i den amerikanska byråkratin.
Så vad vill höger-accelerationismen? Precis som namnet antyder handlar det om att farten måste höjas.
Farten i det kapitalistiska systemet och den tekniska utveckligen.
Hur? Genom att ta bort alla regleringar, och bit för bit plocka bort allt som ens påminner om staten som vi känner den idag.
Varför? I syfte att ersätta dagens nationer med företagsliknande autokratiska stadsstater där de enda ledarna behöver svara inför är aktieägarna. Hela jorden ska bestå av små hyperkapitalistiska entiteter, en sorts mix mellan medeltidens Singapores och Abu Dhabis, kopplade till varandra genom satellitinternet och blockkedjor. För övrigt inte helt olikt de idéer om ett framtida Gaza som lagts fram av Trump.
Slobodian nämner två namn som främst är upphov till de här tankarna: Den amerikanske bloggaren och före detta programmeraren Curtis Jarvin samt den brittiske filosofen Nick Land.
Det är i stora drag vad historikern berättar om accelerationismen.
Och även om det på ett plan är förståeligt att han inte dyker djupare (essän handlar ju också om andra saker) är det också lite synd.
För tittar man närmare på accelerationismen hittar man nämligen en idé som (via nedslag i fransk kritisk teori och brittiska drum’n’bass-filosofer) går att spåra tillbaka till Nietzsche och Marx; ett sätt att se på världen som, om man ska tro dess försvarare, kan vara lika relevant för vänstern som för högern.
Det Slobodian kallar högeraccelerationism förstås bäst genom att delas upp i två.
Dels har vi idén om de autokratiska stadsstaterna, som också brukar kallas för den ”neo-reaktionära ideologin” och ursprungligen kommer från Jarvin. Dels tankarna om att snabba upp processerna, själva accelererandet som nått den neo-reaktionära tankevärlden via Land (som i sin tur senare inspirerats av Jarvin). Ska vi förstå accelerationismen är det alltså främst Nick Land vi ska titta på.
På 90-talet är han lärare i filosofi vid universitetet i Warwick, utanför Coventry. Där bildar han tillsammans med ett gäng andra lärare och elever kollektivet ”Cybernetic culture research unit”.
Denna grupp, som förutom Land inkluderar senare inflytelserika tänkare som Mark Fisher och Sadie Plant, är en brokig skara rent politiskt, men har andra saker gemensamt. De är alla intresserade av science fiction, datorer, experimentell dansmusik och franska filosofer som Gilles Deleuze och Jean-François Lyotard. Och att just detta är sakerna de väljer att forska på har att göra med att det är fenomen som berör framtiden.
Redan 1971 slog sci-fi-författaren J G Ballard fast att det han och hans kollegor skrev om skulle bli framtidens teknik. Under det 90-tal ”Cybernetic culture research unit” levde i var det uppenbart att Ballard hade rätt, och att denna utveckling innebär en enorm förändringspotential för politiken, ekonomin och samhället i stort.
Samtidigt ser de en kapitalism som blir allt mer automatiserad och globalt sammanlänkad. Något så skräckinjagande gigantiskt att det enda som eventuellt skulle kunna hota det kommer inifrån systemet självt.
Här kommer de franska filosoferna, och i synnerhet Deleuze (tillsammans med sin medförfattare, psykoanalytikern Félix Guattari), in.
I sin bok ”Anti-Oidipus” från 1972 menar de att kapitalismen ständigt förstör olika sociala relationer för att sedan bygga upp dem igen på nya sätt. Dessa processer kallar de för de- respektive reterritorialisering.
Och även om lingot är mer komplicerat handlar det i en ekonomisk kontext om något i grunden ganska enkelt. Det är mer kostnadseffektivt att driva en fabrik i Kina än i Åmål. Fabriken i Åmål läggs ner och människorna där förlorar sina jobb, men i Kina uppstår nya arbetstillfällen.
Alternativt: Ett företag uppfinner en teknik som konkurrerar ut en annan teknik, företaget som står bakom den gamla tekniken går i konkurs, människorna som arbetar där förlorar sina jobb, och så vidare.
Faktum är att även Karl Marx gillade idén att snabba upp kapitalismen, för att på så sätt åstadkomma dess förgörelse
Det är egentligen inte denna analys som kommer göra Deleuze och Guattaris bok så betydelsefull för den accelerationistiska rörelsen, utan ett stycke där de kommer med ett förslag på hur denna utveckling kan användas för att uppnå förändring:
”Men vilken är den revolutionära vägen? Finns det en? Att dra sig ur världsmarknaden, som Samir Amin råder tredje världens länder att göra, i en märklig återupplivning av den fascistiska 'ekonomiska lösningen'? Eller skulle det kunna vara att gå i motsatt riktning? Att gå ännu längre, det vill säga, i marknadens rörelse, av avkodning och deterritorialisering? För kanske är flödena ännu inte tillräckligt deterritorialiserade, inte tillräckligt avkodade, ur synvinkeln av en teori och en praktik av starkt schizofren karaktär. Inte att dra sig ur processen, utan att gå längre, att ’accelerera processen’, som Nietzsche uttryckte det: i denna fråga är sanningen att vi ännu inte har sett någonting.”
Att just Friedrich Nietzsche – notoriskt kåt på idén att slå sönder saker för att bygga upp dem igen – runt förra sekelskiftet tänkte i liknande banor är kanske inte särskilt förvånande. Men faktum är att även Karl Marx gillade idén att snabba upp kapitalismen, för att på så sätt åstadkomma dess förgörelse. I ett tal han höll 1848 sa han följande:
”I allmänhet är det protektionistiska systemet i vår tid konservativt, medan frihandelssystemet är destruktivt. Det splittrar gamla nationaliteter och driver antagonismen mellan proletariatet och borgarklassen till sin yttersta gräns. Kort sagt, frihandelssystemet påskyndar den sociala revolutionen. Det är i denna revolutionära mening endast, mina herrar, som jag röstar för frihandel.”
Vill man inte då putta den lite närmare avgrunden?
Ur denna synvinkel blir det mer begripligt att även vänstermedlemmarna i CCRU ville accelerera, och på sätt och vis kan dessa tankar även idag vara lockande för de av oss som vill se ett slut på kapitalismen.
För om vi nu – som vi så ofta hör upprepas – befinner oss i systemets senare stadier, att klockan står på 23.45 och den ekonomiska världsordningen snart har ätit upp sig själv; vill man inte då putta den lite närmare avgrunden?
Man blir allt lite sugen.
Å andra sidan verkar kapitalismen göra ett ganska bra jobb med att putta sig själv. Och vem vet, kanske är det inte alls någon vänsterutopi som väntar på andra sidan, kanske är det Trump Gaza och ytterligare en miljon fascistiska stadsstater.
Fortsätter vi röra oss åt det hållet lär det gå fort, och det kommer kännas lika utdraget som fallet från cykeln ner på asfalten.