Föreställningen som sätts upp heter Efter oss – Syndafloden och är baserad på den klassiska tragedin Faidra, av Jean Racine. Dagens ETC når föreställningens regissör Emanuelle Davin, som går andra året på Göteborgs scenskola, mitt under de pågående slutrepetitionerna.
– Jag har jobbat med teater i många år, vilket kan vara ganska tufft och ensamt till följd av den hårda konkurrensen som råder om uppdragen. Den klättringen uppåt som alla inom branschen ägnar sig åt är väldigt ocharmig och inte alls lustbejakande, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Oroades för statuskamp
När Emanuelle Davin kom in på Göteborgs scenskola efter sitt 15:e försök, kom samtidigt två av hennes vänner in på scenskolorna i Stockholm och Malmö. Redan då kläcktes idén om att göra något tillsammans. Projektet är helt och hållet ett elevinitiativ.
– Det är något av en reaktion på att vi annars är så uppdelade och separerade i våra utbildningar, säger Emanuelle Davin.
Men inför uppstarten var hon rejält orolig över hur det skulle gå.
– Jag var orolig för att det skulle bli en statuskamp mellan skådespelarna, eftersom skolorna är inriktade på olika tekniker. Men det har verkligen varit den roligaste produktionen jag någonsin varit inblandad i, säger hon.
Föreställningen kretsar kring ett undersökande av begreppet makt, samt frågan om vad som händer när enskilda individer får för mycket makt. Dramat utspelar sig delvis i Paradise Hotel-miljö och Donald Trump intar en central roll som den maktgalna ledaren.
– Ursprungsdramat är en väldigt snaskig historia som utspelar sig i antikens Grekland. Den krigsbenägne kungen och patriarken Teseus tyr sig gärna till andra kvinnor än sin fru. I vår version är han (som Donalds Trump reds. anm.) berömd för att vältra sig i excesser och gå på bordeller. Styvmamman Faidra blir okontrollerat förälskad i sin styvson och patriarken Trump beter sig som en jättebebis, säger Emanuelle Davin.
Föreställningen placerades i en nutida dokusåpa just för att den miljön utgör en sådan träffande metafor för hur klättrandet mot makten i sin mest korrumperade form ser ut, menar regissören.
– Det enda som krävs för att du ska bli sedd och få inflytande i dag är att du deltar i en dokusåpa och är beredd på att knulla framför kamerorna, svika dina vänner och bli stupfull. Det är en fantastisk metafor för maktfullkomlighet, politiska intriger och svek, säger Emanuelle Davin.
Vad händer då, när människor får för mycket makt?
– Det går åt helvete! En stark ledare som inte blir ifrågasatt kommer alltid att gynna sig själv i stället för folket. Men alla imperier har fallit, vilket även dagens kommer att göra om vi inte börjar göra helt andra val, säger Emanuelle Davin.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0