I botten på Malmös nya prestigebygge Malmö Live finns Eatery Social Taqueria, vars sidor på Facobook och Tripadvisor är fyllda av besvikna gästers dåliga omdömen. Det är framför allt restaurangens service man är missnöjd med. Gäster berättar om missförstånd, dåligt bemötande och bortglömda beställningar. Eatery Social Taqueria är ett koncept utvecklat av restaurangproffset Marcus Samuelsson. Kan han verkligen ha misslyckats så kapitalt?
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Nej, får vi säga. Det är svårt att känna igen något av de dåliga omdömena när Matpatrullen tas emot av restaurangens personal. Vi blir genomgående mycket vänligt och proffsigt bemötta. Den unge mannen i entrén är rent av hjärtlig och kvinnorna som tar våra beställningar och serverar är snabba och tillmötesgående, trots att restaurangen är alldeles full. När maten kom hade vi visserligen ännu inte fått den dricka vi hade beställt, men det ordnades snabbt med ett uppriktigt beklagande efter vårt påpekande. Matpatrullen hoppas att personalen på Eatery Social Taqueria i fortsättningen får välförtjänt beröm för sina insatser.
Mexikansk street food
Maten då? Ett nja får det bli här. På Eatery Social Taqueria serveras mexikansk street food. Matpatrullen minns ännu den underbara kvällen på Hija de Sanchez vid Torvehallarna i Köpenhamn (se ETC Malmö från den 17 juni). Där tillagades varje liten tortilla med kärlek under vårt överinseende och smakerna var kraftfulla och subtila samtidigt. Utbudet var litet, men helt adekvat att avnjuta med engångsbestick på de enkla träbänkarna. På Eatery Social Taqueria har genren anpassats till mass- och kedjeformat. Här finns en omfattande, snygg och påkostad meny och trivsam och mysig lokal, det stora formatet till trots. Men maten når inte ända fram.
Vegetarisk pirog
Chalupa Veggie (75 kronor) är en öppen vegetarisk pirog som har fyllts med fräscha grönsaker men själva degen är något svampig. Guacamolen (25 kronor) är däremot alldeles utmärkt, grovt hackad och lagom kryddad för att matcha övriga rätter. Pico de Gallo (25 kronor), den tomatbaserade såsen med koriander, är lätt och god. Cevichen (125 kronor) är marinerad med något gräddigt och har inte den riktiga limesyran som man förknippar med rätten. Quesedilla Gringo (89 kronor) är fylld med kyckling, avokado och chili. Den är god med sin koriander, men chilin hade gärna fått framträda lite starkare. Friterad sötpotatis (55 kronor) är precis vad vi väntar oss. Stripsen knastrar fint och passar att doppa i någon av rörorna.
Tre sorters taco
Vi provar tre olika sorters taco: Green Cod (81 kronor) med sotad torsk, Summer Booty (71 kronor) med portabello och veganost samt De Carne (81 kronor) med brässerat högrev. Här blir skillnaden mot Hija de Sanchez påtaglig.
Allt är snyggt och fint presenterat och inte oävet på något sätt, men den riktiga njutningen vill inte infinna sig. Det är som om man sparat lite på de allra godaste kryddorna. Smakerna vill inte riktigt leka i gommen, så som mexikansk mat kan. Kanske är det inte möjligt att anpassa street food-konceptet till stort format, utan att något centralt går förlorat?