Trenderna bland influencers 2022: ”Femtio nyanser av smaklöshet”
Bild: Montage. TT / Bloggbevakning / Skärmdumpar
Dagens ETC
De har shoppat vardagsväskor för 100 000 kronor, gjort reklam för diktatursemestrar och blivit maktfaktorer i riksdagsvalet. Bloggbevaknings Camilla Gervide sammanfattar trenderna bland svenska influencers i år – och vad som stuckit ut.
2022 blev året då många influencers engagerade sig i det svenska valet. Få lyfte fram ett enkilt parti, men desto fler uppmanade sina följare att rösta. Det konstaterar Camilla Gervide som driver den stora bloggen Bloggbevakning, som har miljontals sidvisningar i månaden och närstuderar sociala medier-världen.
När hon blickar tillbaka på valhösten tycker hon att gränserna mellan politisk reklam och annat innehåll ibland blev otydlig.
– Om en influencer får betalt av ett politiskt parti så omfattas det inte av marknadsföringslagen, eftersom politisk reklam inte räknas som kommersiellt, säger hon. Exempelvis gjorde Jonas Fagerström från Youtube-trion JLC ett instagramklipp med Ulf Kristersson till låten ”Jag är din bästa vän”. Han sa att det bara var ”på kul”, men samtidigt var moderaterna det enda partiet han upplät sitt flöde till. säger Camilla Gervide.
Att synas hos de största sociala medier-profilerna blev oavsett jackpott för partiledarna.
Modetrenderna
Page, ridstövlar och kläder som är en ”blandning mellan folie, rymddräkt och denim.” Det är några av modetrenderna som fladdrat förbi bland influencers i år, om man ska tro Camilla Gervides spaningar. Men ett plagg sticker ut som extra populärt: En beige klänning med jättelånga ärmar och hål på magen. Den har dykt upp i många av reklamsammanhang och klätt influencers som Bianca Ingrosso, Margaux Dietz, Angelica Blick och artisten Dotter.
– Jag hoppas att den konstiga klänningen tillsammans med covid bara ska försvinna, skrattar Camilla Gervide.
Den andra stora trenden är att många influencers köpt en Hermès Birkin, märkesväskan som kostar mellan 100 000 och 650 000 kronor, och dessutom är mycket svår att få tag på.
– Det är helt absurt. Hur kan det ha blivit den nya vardagsväskan? Alla verkar ha den. Influencern Lovisa Barkman har flera stycken.
Hur har det gått med klimatengagemanget hos influencers i år?
– Om de hade köpt en dyr väska, och bara haft den, då hade jag blivit glad. Men så är det ju inte.
Influencers har höjt ribban för vad som är vardagskläder, och det handlar om stora mängder av dyra plagg, säger Camilla Gervide.
Samtidigt gör många stora influencers designsamarbeten med fast fashion-företag som Na-Kd, Bubbleroom eller Nelly.
– De sätter sina ansikten på polyerster-kollektioner som de själva aldrig skulle kunna tänka sig att bära, säger Camilla Gervide.
Riksnyheterna
Influencers lever på likes och att göra reklam. Men under 2022 har de också rört upp mycket ilska.
Tre händelser blev stora riksnyheter:
När Margaux Dietz filmade och skrattade åt en utslagen man som låg utanför hennes dörr.
Granskningen av barnidolen Pontus Rasmusson och hans sexinnehåll.
När Bingo Rimér och Katrin Zytomierska klädde ut sina söner till prostituerade på en ”pimps and hoes”-fest.
– Det är 50 nyanser av smaklöst. När det är barn inblandade tycker jag att det är värst, säger Carmilla Gervide.
Ett annat influencerpar som fick svidande kritik var Jon Olsson och Janni Olsson Delér, som åkte på sponsrad diktatursemester till Saudiarabien.
– Jag tänkte: Behöver ni verkligen mer pengar? Men sedan såg jag att Messi, världens bäst betalda fotbollsspelare, också har ingått ett samarbete med turistnäringen i Saudiarabien. Där pengarna går in går moralen ut, kan man väl sammanfatta det.