Bakom gangsterrap och grime
Bok
I skenet av mordet på den unge Stockholms-rapparen Einár har alla – och, ja, även hens moster – tvärsäkra åsikter om musiken han gjorde. Den här veckan tänkte jag rekommendera tre internationella referensverk som ger en betydligt mer komplex bakgrund till hur detta hände och växte fram. Den brittiske journalisten Dan Hancoxs bok ”Inner City Pressure” från 2018 berättar historien om engelsk grime och drill, och dessa genrers problematiska framgångssaga på smartast möjliga vis. Det har författats fler böcker i ämnet sedan dess, men ”Inner City Pressure” framstår än så länge som det obligatoriska standardverket. När man väl slagit igen den föreslår jag att man följer upp läsningen med att se den i Sverige så märkligt underskattade Netflix-serien ”Top boy”. På många vis är ”Inner City Pressure” och ”Top Boy”, både konstnärligt och tematiskt, kusiner – eller kanske till och med syskon.
Kulans ballad
Bok
Den amerikanske sociologiprofessorn Forrest Stuarts lika ömsinta som klarsynta bok ”Ballad of the Bullet: drill music and the power of internet infamy” från 2020 följer ett gäng barndomsvänners uppväxt i ett av södra Chicagos miljonprogram genom deras drill- och gängrelaterade vedermödor. ”Ballad of the bullet” ger den kanske mest nyanserade och initierade bilden jag hittills har tagit del av i ämnet.
Rapparen som blev dokumentärfilmare
Film
För tjugo år sedan var Mike Skinner, under artistnamnet The Streets, en av millennieskiftets rappande superstjärnor. Två decennier senare gör han fortfarande musik, men är betydligt mer intressant som mentor och, i det här fallet, avsändare till en utmärkt dokumentärfilm om en av den europeiska hiphopens mest kontroversiella subgenrer; road rap.
Du ser filmen med titeln ”Don’t call it road rap” på Youtube.