– Jag vinklade texten från de olika perspektiven på världen. Vad är det att vara familj och vad är det att växa upp som kvinna?
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Ville börja på ett annat sätt
I arbetet med scenkonstverket, som är lika mycket film som musik och föreställning har Liv Vesterskov letat efter andra teatermetoder än de vanliga för att hitta andra estetiker och andra rum för sin berättelse.
– Det är väldigt vanligt att scenkonst börjar med text och jag ville se vad som händer om jag börjar på ett annat sätt – med filmkamera till exempel. Även i klipprummet händer otroligt mycket. Man har tagit en del av världen och visar en så liten del av den i kameran så i klipprummet måste man ge den världen rätt storlek för att det ska bli rättvist.
Hon har också jobbat med hur platsen påverkar estetiken och är glad över att ”Tre systrar” åker på turné.
– På så sätt blir det inte rummet som äger verket, säger hon.
Inspireras av bildkonst
När det gäller inspirationskällor lyfter Liv Vesterskov fram fotografen Sally Mann, som fotar sina systrar och barn, och den amerikanska målaren Georgia O’Keeffe som uteslutande målar blommor.
– Om man tittar på blommorna i målningarna så vecklar allt liksom ut sig. “Ni kanske inte vill kolla på en blomma. Men jag vill att ni ska det” säger O’Keeffe. På det viset är det för mig också, säger Liv Vesterskov.
– Texten jag skriver vänder tillbaka till att det är jag själv som ser det här. Kameran är ju jag som kollar på syrrorna och världen – och publiken tittar på scenrummet och jag som tittar på dem som ser på världen. Så vem kollar på vem och vad är det vi ser? Det vill jag gärna fortsätta att undersöka, säger hon.
Liv Vesterskov dyker också ner i våra drömmar och förväntningar.
– Jag undersöker vad vi drömmer om, vad vi är rädda för och hur vi ska leva livet. Vad finns det för förväntningar på flickan på åtta år, på ungdomen som snart går ut gymnasiet och på en kvinna som är närmare 30?
En Tjechovsk melankoli
Tid fascinerar Liv Vesterskov som har filmat och följt sina systrar med kamera varje sommar under en treårsperiod.
– Lugnet i en sommar är ett så kort perspektiv och samtidigt innehåller det mycket. Den yngsta sitter och skriver bokstaven “R”. På väggen sitter en världskarta och rymmer insikten om det stora. Hon börjar också förstå att vi alla ska dö. Den mellersta systern vet redan det men ska försöka greppa vad som händer i världen och hur allt hänger ihop. Vad gör vi med vår kunskap och det vi lär oss?
Likheterna med Tjechovs pjäs med samma namn är främst små underliggande subtila linjer i berättelsen som följer den klassiska pjäsen dramaturgiskt. Där finns också en Tjechovsk melankoli som man inte kommer undan, menar hon.
– Tjechovs pjäs börjar med lillasysterns födelsedag, och det gör min ”Tre systrar” också. Men min ”Tre systrar” handlar också om olika resor, om vad det innebär att vara familj, om tid och en lång rad av somrar som vi har framför oss.