– Kvinnor har finare former än karlar och kvinnofiguren är mer tilltalande, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
En av Linda Blaauws favoriter är den kvinna som ligger behagligt tillrätta i orangeröd urringad klänning och nätstrumpor.
– Jag kallar henne femme fatal och vill visa den kvinna som alla kvinnor har i sig när de vill göra sig fin för sin man eller partner. Vi har många olika roller som människor och detta är en av dem.
Specialnål för skulptural form
Den teknik hon använder formar ullfiber till skulpturer genom att med en specialnål binda ihop ullen så att den blir stenhård.
– Det gör att det går att forma figurer sittandes, ståendes eller i rörelse.
Lyfter ögonbrynen
Linda Blaauw lägger mycket tid på ansiktsuttrycken på sina skulpturer. Dess ullfigurer har också märkligt levande ansikten med glimten i ögat och mänsklig sinnesstämning i dragen. Något som inte minst märks på de ulltavlor som föreställer levande förebilder.
– Där börjar jag med att nåltova på fri hand i kanske en vecka och hänger upp tavlan på väggen. Sedan betraktar jag den med kritisk blick och ställer frågor till mig själv. Hur ser näsan ut i den här vinkeln? Behöver ögonbrynen lyftas. Så kan jag hålla på och finjusterar i veckor tills det plötsligt stämmer – nu är det nog!
Gör veck på kläderna
Andra detaljer som är viktiga på skulpturerna är kläderna, eller snarare tygets beskaffenhet.
– Jag observerar noga hur folk rör sig och hur kläderna då blir på kroppen. Veck är viktiga på kläder, mina ullkläder ska se ut som kläder gör när de klär människor.
Färg från skog och mark
Linda Blaauw färgar ullen själv med växtfärg utvunnen från växter insamlade i skog och mark.
– Efter utställningen ska jag färga ull med hjälp av rabarber. Det blir en väldigt intensivt gul färg. En annan nyans är den fina bruna färg jag får av vasspipor som jag plockar i kanten av skogstjärnar. Eller den fina gröna som daggkåpa ger eller den svagt rosa man får från ljung. Använder man växtfärger kan man vara säker på att inga nyanser skär sig mot varandra, i naturen är det som att allt samstämmer.
Visar tekniken på skolor
Linda Blaauw är självlärd och efter en kurs i nåltovning för tio år sedan har hon ägnat mer och mer tid åt denna passion.
– Jag är ju distriktsköterskan som gick ner i arbetstid allt eftersom tovandet tog över och sedan ett år tillbaka gör jag detta på heltid. Jag är med i svenska konstnärsförbundet och förutom eget skapande håller jag numera kurser och workshopar och är ute på skolor och visar hur nåltovning går till, säger Linda Blaauw.