”Ett antinationalistiskt och antirasistiskt tårtkalas”. Så beskrev journalisten Naila Saleem kabarén Europa Europa efter den första föreställningen i Almedalen den 1 juli. Efter det har den spelats i Göteborg och Malmö. I dag är det Stockholmspremiär i Tensta. Något som regissören och manusförfattaren Nasim Aghili ser mycket fram emot.
– Det känns så himla fint att ha Stockholmspremiären just där, där väldigt många i publiken har egna erfarenheter av migration. Det är dem vi jobbar för, säger Nasim.
”Tårtan har blivit en symbol”
Berättelsen tar sitt avstamp i Frontex (EU:s säkerhetsmyndighet för de yttre gränserna) tioårsdag och tårtan som ska uppmärksamma bemärkelsedagen blir kabaréns röda tråd, allt ackompanjerat av bandet The Knife.
– Att just tårtan är i fokus är ingen slump. Den har blivit en symbol för migrationspolitiken under senare år, säger Nasim och hänvisar till Irene ”Tårtkvinnan” Matkowitzc (som tårtade Jimmie Åkesson) och till att Migrationsverket firar lyckade avvisningar med just tårtor.
– Vad som händer med tårtan i slutet vill jag inte avslöja, men den får vara med om mycket under sin väg, säger Nasim och skrattar.
Varit i Grekland och Bulgarien
Europa Europa började som ett projekt för ett år sedan. Nasim Aghili har tillsammans med aktivister och journalister researchat och samlat material för att börja förstå hela den byråkratiska apparaten runt migrationspolitiken och Fort Europa.
– Det som skiljer vår research från den som görs inför andra teaterföreställningar är att vi redan visste mycket. Och att många av oss har egna erfarenheter av migration.
– Genom att göra scenkonst av det här kan vi komma bort från politikernas byråkratiska och politiska språk och vara helt fria att säga vad vi vill, fortsätter hen.
Arbetet tog dem till Grekland, till Bulgarien, till förvaren och till möten med Frontex. Och även om Nasim Aghili och resten av gruppen redan visste mycket blev det en chock varje gång, berättar Nasim.
– Det är bortom ens föreställningsförmåga hur besluten tas och hur de rättfärdigar dem genom en ideologi som säger att vissa människor inte är människor.
”Vi delar ett ögonblick”
För i stället för att prata om migranter i termer som volymer, parasiter eller kostnader vill Europa Europa hylla dem som de hjältar de faktiskt är.
– De förändrar världen när de trotsar gränserna och utmanar den rådande ordningen. Om en tänker på de svårigheter de går igenom för att ta sig hela vägen hit, blir det enda värdiga att beskriva dem som de hjältar de är, säger Nasim Aghili.
Hen menar att föreställningen är en aktion i sig. Att den lyfter upp historier som annars inte berättas och bekräftar folks människovärde.
Att publiken inte lämnas oberörd blev också tydligt i Sveriges radios recension efter Almedalen. Föreställningen beskrevs som ett slag i magen. Nasim vill att kabarén ska vara något som skapas gemensamt och efter föreställningarna delas en 66 sidor lång kampskrift ut.
– Det är ett gemensamt delat ögonblick. Vi både skrattar och gråter, dansar, sjunger och skriker slagord tillsammans med publiken.
”Skönt att skratta åt problem”
Det politiska ställningstagandet är uppenbart. Europa Europa tror på en värld utan nationalstater och gränser och utan rasism. De menar att det inte är Sverige-demokraterna som står för det stora problemet.
– Även om det finns en låt tillägnad SD är det inte Jimmie Åkesson vi är ute efter. Det är de stora partierna som bär skulden till dagens politik och det är Tobias Billström (M) som är den stora boven tillsammans med EU:s andra migrationsministrar, slår Nasim fast.
Att använda sig av kabaréformen är också ett ställningstagande i sig. Både för att göra föreställningen mer lättillgänglig, men också för att kabaréer användes aktivt som ett motstånd mot nazismen under 1930-talet.
– Den som inte ser att vi lever i en nazistisk tid i dag måste blunda väldigt hårt. Se till exempel på vilket polisbeskydd som både Svenskarnas parti och SD får samtidigt som det antirasistiska motståndet beskrivs och bemöts som extremistiskt, säger Nasim Aghili.
I dag används humor allt mer som ett vapen i den antirasistiska kampen. Komikern Soran Ismail tar på sig uppgiften i Svenska dagbladet att ställa Svenskarnas parti till svars och politiska pjäser är ofta just kabaréer. Finns det inte en risk med att man skrattar bort problemen?
– Det sättet att se på humor och allvar är en priviligierad blick. Alla vi som drabbas av problemen vet att det inte går att skratta bort dem. Däremot måste de lyftas och ibland är det skönt att få skratta åt sina egna problem, säger Nasim Aghili.
Spelas i Vitabergsparken
Den som inte kan se föreställningen i dag får en ny chans redan i morgon, söndag, när turnén rullar vidare till Hallunda. Nästa helg intar de också Parkteaterns scen i Vitabergsteatern och på valdagen 14 september spelas kabarén på Södra Teatern.
Nasim Aghili ser inte arbetet som slut. Under den långa researchtiden samlade gruppen på sig mängder av fakta.
– Jag hoppas att Europa Europa blir en källa till kraft för att fortsätta kampen mot EU:s rasistiska migrationspolitik.