Örebroförfattaren Sören Olsson har tillsammans med Hannes Holm skrivit manus till Sune i fjällen som går upp på bio i kväll. Och både den här gången och vid de tidigare inspelningarna av Sunefilmerna har han varit med ute på inspelningsplatserna.
– Det är fantastiskt att se sina figurer levandegjorda. Allt det som har varit inne i mitt huvud blir plötsligt kött och blod, berättar han.
Att han känner skådespelarna och deras karaktärer tycker han har underlättat manusskrivandet. Dessutom är det spännande att se hur dagens Suneföräldrar, spelade av Morgan Alling och Anja Lundqvist, har hittat sina egna tolkningar av karaktärerna, som nu skiljer sig en hel del från de karaktärer som Peter Haber och Carina Lidbom spelade på 1990-talet.
”Blir lite lätt komiskt”
Att Sunefilmerna har blivit sådana succéer tror han beror på igenkänningen och att familjen som begrepp är så tacksam att driva med.
– Ta till exempel Sunes pappa Rudolf. Han jobbar på kontor, men när han kommer hem tror han att det förväntas av honom att han ska förvandlas till den där händige pappan som kan snickra och fixa. Men det går inte, han kan inte det. Det där glappet mellan den roll vi har på jobbet och den roll vi har i familjen tror jag många kan känna igen sig i. Det blir lätt lite komiskt, säger Sören Olsson.
Årets Sunefilm är ett klassiskt triangeldrama där Sune får se sin Sophie åka till fjällen med coola killen Santos. Sune, som i filmens början har dissat fjällsemestrar, blir orolig för att förlora Sophie och han förstår att han behöver vara på plats för att hon inte ska bli kär i någon annan. För att lyckas med det lurar han upp sin familj till fjällen, i tron att hela resan är gratis och betald av Sophies familj. Och de luras dessutom i att det är Sophies familj som ska stå för hela kalaset under den vecka då familjerna ska dela stuga. Bäddat för trubbel alltså.
Självklart feminist
Sunes tjejtjuseri är ett karaktärsdrag som har bestått under de 30 år som karaktären har funnits. Annars tycker Sören Olsson att Sune har utvecklats med sin tid.
– När Anders Jacobsson och jag skapade Sune ville vi att han skulle kännas som en vanlig kille och då måste han ju hänga med sin tid. Attribut som mobiler och datorer har ju förändrats och det har även relationerna, könsrollerna och stereotyperna, säger han.
Att Sune därmed har blivit mer av en feminist ser Sören Olsson som självklart.
– Ja, tiderna förändras och för 30 år sedan fanns inte den agendan på samma sätt, men nu ser jag det som en självklarhet att ge tjejrollerna lite mer kött på benen. De måste vara subjekt med egna viljor, inte bara troféer, säger han.
Att det skulle bli tre filmer om Sune var ganska klart redan från början berättar Sören Olsson. Hur det blir i framtiden är oklart, men han vill inte stänga dörren för ytterligare filmer. Däremot tror han att det i så fall kommer att dröja ett par år, och då med en helt ny uppsättning skådespelare eftersom alla barnen börjar att bli för gamla nu.
– Kanske kommer varje generation barn att ha sin egen Sunefamilj. Det vore kul, säger Sören Olsson.