Jenny Aschenbrenner
Litteratur- och scenkritiker
Mats Kolmisoppi: Scener från hovet
Norstedts förlag
Att Mats Kolmisoppi skriver böcker igen är goda nyheter. Hans mörka och koncentrerade prosa om tillståndet inom och utom oss förgyllde 00-talets svenska litteratur och nu är han tillbaka, med två långnoveller om: ”… existensen och döden. Om att acceptera sin plats på jorden, eller fly från den”. Det kan rimligtvis inte bli dåligt.
Kim Thúy: Em
Sekwa förlag
Den vietnamesiska författaren Kim Thúy har förmågan att göra något vackert av det mest smärtsamma i sin lyriska prosa som skildrar flykt och förlust. Nu kommer en ny roman av henne på svenska, ”Em”, om de tusentals föräldralösa vietnamesiska barn som under kriget, i april 1975, evakuerades till USA.
Annie Ernaux: En flickas memoarer
Norstedts förlag
Den franska författaren Annie Ernaux är en mästare på att skildra klassresor och kvinnoliv i efterkrigstidens Europa. I ”En flickas memoarer” återvänder hon till sina tonår, till en sommar som ledare på ett läger, till natten då hon förlorade oskulden, och till de sår som ligger till grund för hela hennes skrivande, sår av skam, vrede och svek.
Sofi Oksanen: Hundparken
Alber Bonniers förlag
Sofi Oksanen har blivit nästan folkkär, i alla fall brett läst och älskad, för kolsvarta skildringar av människor förråas, korrumperas och förgör varandra i när såren efter krig och skräckvälden skapar sår på sår i eviga kedjor av grymhet. ”Hundparken” följer i välbekanta spår: handel med kvinnors kroppar, utsatta barn, det rika öst och det fattiga väst och cynismen som frodas på båda sidor.
Pooneh Rohi: Hölje
Ordfront förlag
I sin debut ”Araben” berättade Pooneh Rohi smärtsamt och exakt om att försöka hitta sin egen plats i ett land som inte vill ha en, utan att svika sitt gamla sammanhang. I hennes nya, ”Hölje”, är det ett annat sorts främlingskap, inför den egna kroppen när den just fött ett barn, som gestaltas. Jag litar på att det bränner till där det gör som mest ont, denna gång också.
Balsam Karam: Singulariteten
Norstedts förlag
Den lyriska och nattsvarta ”Händelshorisonten” – en dystopi om en strikt segregerad rasistisk framtida västvärld, med inslag av kosmos och existentiell svindel – var en av de intressantaste svenska debuterna på många år. I ”Singulariteten” återvänder hon till temat om mödrar och döttrar, ”ett sorgearbete i tre akter” skriver förlaget – det vill jag följa.
Rasmus Landström
Litteraturkritiker
John Ajvide Lindqvist: Vänligheten
Ordfront förlag
En ny bok av vår inhemska Stephen King: landets skräckmästare no 1. Hans tegelsten på 720 sidor är en rundmålning av Norrtälje under 30 år, där en mystisk vätska läcker ut ur en container och förändrar befolkningen. En folkhemsvariant av ”Köplust” måntro?
Ted Chiang: Utandning
Fri Tanke förlag
Världens bästa sf-novellists andra berättelsesamling. Läste den på engelska när den kom 2019 och även om den inte är riktigt lika bra som ”Berättelser om ditt liv” så strålar den ändå av intelligens och spritter av leklust.
Henrik Bromander: Skymningstid
Weyler förlag
Bromander är den unga samtidslitteraturens intressantaste författare. Allt han rör vid får genast nerv, underhållningsvärde och politisk relevans. Nu debuterar han som deckarförfattare med en historisk kriminalroman om underjordiska terrorceller mitt i välfärdssamhället.
Kajsa Ekis Ekman: Om könets existens
Polaris förlag
Ekis Ekmans nya bok diskuterar kroppens och könets materialitet och tycks vara en fortsättning på ”Varat och varan”. Den här gången med en udd riktad transrörelsens syn på könet som en känsla. Kommer garanterat att uppröra och skapa jordskred på Twitter – och lika garanterat vara högst läsvärd.
Karl Ove Knausgård: Morgonstjärnan
Norstedts förlag
Knausgård återkomst till den storstilade fiktionen efter en liten avstickare på... 13 böcker. Handlar om ett märkligt himlafenomen som förändrar människorna på Sørlandet. Troget titeln är boken 666 sidor.
Willy Vlautin: Mörkret som faller
Bakhåll förlag
Jag är smått förbannad på att Sverige inte upptäckt den formidabla diskbänksrealisten Vlautin. Med poetisk skärpa och stor empati skildrar USA:s baksida som ingen – ingen! – annan. I den nya boken ger han en dystopisk bild av ett samtida Amerika, på väg att sjunka ner i ett svart hål av ekonomisk hänsynslöshet.