På onsdagen inleds sektionen Un certain regard som fokusera på nyskapande, djärva verk. Den franska skådespelerskan Judith Godrèche ska ha premiär för sin 17 minuter långa kortfilm, ”Moi aussi”– vilket betyder ”jag också” på franska. Eller me too, på engelska.
Uppropet #Metoo där till en början främst kvinnor berättade om sexuella övergrepp och trakasserier begångna av främst män i maktposition har mojnat och gått in i en slags backlash i stora delar av världen. Inte minst Sverige som fått uppleva hur uthängningar lett till urspårade drev och rättsfall där de kvinnor som anklagat män har dömts för förtal.
Metoo har fortsatt, som en ihärdig skördetröska med en enorm åker att skörda
I Frankrike har flera uthängningar prövats i rätten på liknande vis – men kvinnorna har konsekvent friats för förtal, i ett fall med domarens uttryckliga mening att de kvinnan i fråga har ”rätt till sin berättelse”. Och Metoo har fortsatt, som en ihärdig skördetröska med en enorm åker att skörda. Ibland tycks den vara färdig och står parkerad – bara för att tröska igång på nytt med ännu större kraft.
Och det är namngivna män som skördas.
Den idag 51-åriga Judith Godrèche har anklagat och namngett två filmregissörer för att ha utnyttjat henne sexuellt som tonåring – under ena fallet polisanmälde hon den 25 år äldre regissören för våldtäkt efter att han ”inlett en relation” med henne: hon var då 14 och han 34. De bägge regissörerna nekar till anklagelserna och har anmält henne för förtal. Men Godrèche fortsätter: först med den uppmärksammade tv-serien ”Icon of French Cinema”, som handlar om övergreppen och nu alltså med ”Moi aussi” som har premiär i Cannes.
Till en början var Godrèche ganska ensam, även om hennes fall kommer efter de många övergrepps- och våldtäktsanklagelserna mot skådespelaren Gérard Depardieu som ska ställas inför rätta till hösten.
Under Cécargalan (den franska motsvarigheten till Oscars-galan) höll hon ett väldigt uppmärksammat tal om hur ”jag talar men ni är tysta” som handlade om den tystnadskultur som under så många år – och fortfarande – möjliggjort liknande övergrepp inom filmbranschen. Vad gäller Gérard Depardieu så ryckte president Emmanuel Macron ut till hans försvar i en tevesänd intervju och menade att oskulds-presumtionen är viktig och Depardieu – ett geni.
Men så i april i år publicerades ett upprop i magazinet ELLE där hundra män, varav de flesta från filmbranschen skrev på till stöd för den ”revolution” som anförs av kvinnor i filmbranschen. När skådespelaren Juliette Binoche kommenterade uppropet i en tv-sänd intervju samma dag började hon gråta, så rörd var hon.
– Det betyder av vi och vår smärta får existera, förklarade hon.
Även den idag sextioåriga Juliette Binoche har under våren, i en lång text publiceraded i dagstidningen Libération, vittnat om de sexuella övergrepp och trakasserier hon själv har fått utstå under sin karriär. Hon beskriver till och med vissa scener som kommit med i filmerna som övergrepp i sig.
Även hon nämner namn.
Och nu har turen kommit till Cannes.
Tio geniförklarade förövare anklagas. Enligt ryktet kommer några av dem att posera på röda mattan mellan den 14-25 maj.
Det här har gjort både arrangörer och produktionsbolagen nervösa. Bland namnen på listan finns jättekända franska filmstjärnor, producenter och regissörer, främst i 30 och 40-årsåldern.
”De tio i Cannes” refererar till ”De tio i Hollywood” eller The Hollywood ten som var en lista på tio, främst manusförfattare, som anklagades för att vara kommunister på 50-talet.
– Vi kommer att bedöma varje eventuell anklagelse fall för fall, kommenterade festivalens ordförande, Iris Knobloch i en djupintervju med tidningen Paris Match.
Hon poängterar att de tar alla anklagelser på stort allvar men att festivalen främst är till för verken, det vill säga filmerna som tävlar om de prestigefulla priserna.
Även Cannes-chefen Thierry Frémaux har uttalat sig på ett liknande vis. Att de följer utvecklingen noggrant men framförallt koncentrerar sig på filmerna.
Sedan 2018, efter den första Metoo-vågen, har festivalen ett eget kristeam på plats för att hjälpa festivalbesökare som råkar ut för trakasserier eller sexuella övergrepp.
Le Figaro rapporterar att på grund av den redan cirkulerande listan så har arrangörerna dessutom satt ihop en särskild kommunikationsgrupp om de eventuella skandalerna briserar.
Det är inte uteslutet att produktioner plockas bort ur programmet om skandalen är tillräckligt väl underbyggd, uppger Le Figaro.,