– Det kan man verkligen säga, att den värkte fram. Från idé till nu så är det ju åtta år. Jag skrev faktiskt en platta på svenska för sju år sedan som jag slängde, säger Timo Räisänen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det var inte så att det var något fel på själva musiken. Men Timo upplevde inte att han kunde uttrycka sig och sjunga på ett bra sätt på svenska.
– Det var väl konstruerade och bra låtar. Men jag vill inte vara en artist som sjunger konstruerade, bra låtar utan jag vill vara en artist som sjunger mig själv.
Mycket handlade om att han inte tyckte att han kunde framföra låtar bra på svenska när han spelade dem.
– Och om jag inte kan framföra det så kan jag inte skriva det. Hela processen vilar på det. Jag kunde inte skriva på svenska och jag kunde inte kommunicera med mig själv på svenska. Min erfarenhet av svensk sång var bara gosskören och Håkan. Och då ville jag dra mig mer åt gosskören så det blev väldigt... vuxet, och ganska försiktigt.
Covers en hjälp på vägen
Lockelsen att ändå få ur sig den där svenskspråkiga skivan var helt enkelt en vilja att gå framåt, och göra något annorlunda.
– Mina stora drivkrafter är att just gå framåt och göra det som faller mig in. Och det föll mig in. Men det krävdes att göra lite covers på svenska för att hitta det. Och det var med Lyckliga gatan egentligen jag gjorde det.
2013 var Timo med i tv-programmet ”Alla tiders hits” med Anna-Lena Löfgren gamla schlagerdänga och vann hela rasket.
– Det var som att jag hittade ett helt nytt sätt att sjunga på svenska då, förklarar han.
Timo fortsatte sedan med svenska covers i form av Ted Gärdestad. Publiksuccén ”Timo sjunger Ted” har blivit både flera turnéer och en skiva. Man kan ana att en bit av Gärdestad har gnuggat av sig på Räisänen nu när han tagit steget till att skriva på svenska själv.
– Ja, tydligen. Folk säger det. Men definitivt i det här med att hitta min svenska röst. Jag hade aldrig kunnat göra den här skivan om jag inte hade gjort Ted-skivan innan. Dels är den en motreaktion mot den, men dels har jag självklart lärt mig väldigt mycket under de här tre åren som jag hade med Ted.
Läste bibeln och tappade tron
Den nya skivan heter ”Tro, hat, stöld”, och bara i den titeln ligger mycket av vikt för Timo.
– Det är egentligen tre ord som betytt mycket under det senaste decenniet. Jag har förlorat min tro, och fann massa nytt att tro på.
Tro syftar alltså i det här fallet på klassisk gudstro.
– Jag hade den från att jag var barn. Nu är jag istället nästan antikristen. Det kom sig av att jag läste bibeln faktiskt. Jävla skitbok.
"Gud framstår ju som en jävla idiot.
Det här funkar inte."
Timo Räisänen har tydligen en grej för att slänga käft med Jehovas vittnen. Han har aldrig haft något direkt med dem att göra, men som en person som liksom tycks älska att prata överlag kan han inte hålla sig när de kommer och knackar på dörren.
– Jag bjöd alltid in dem. Jag älskar ju att prata med både liktänkande och oliktänkande. Men, de gjorde det stora misstaget att ge mig en bibel. Sen kom de tillbaka efter någon månad och frågade hur det gick. Och jag bara: det går inte så bra alltså. Gud framstår ju som en jävla idiot. Det här funkar inte.
Förklaringarna till de nya insikterna om gud är långa. Men exempelvis så läste han Jobs bok.
– Gud för mig har alltid varit en vänlig och rättvis kraft. Men i bibeln, som liksom är ”boken” för både kristendom och judendom, så är han en stolt, elak, självupptagen ”cunt”. När man börjar tvivla och börjar titta på vad religion är, vad den säger och vad den har gjort genom historien så är det fördummande och otroligt skadligt.
Hatar människor som förtjänar det
Det andra ordet i titeln, hat, är en känsla som Timo Räisänen enligt egen utsago har jobbat mycket med.
– Jag är en otroligt hatisk person. Jag hatar visserligen människor som förtjänar hat, men jag hatar dem lite för mycket. Sen så har jag hatat att jag hatar så mycket, så det har blivit lite moment 22 av det.
Det sista ordet, stöld, är något mer övergripande.
– Stöld är allt. Religion och politik är stöld. Relationer är väldigt ofta stöld. Stöld av tid, stöld av energi och stöld av kraft och energi som hade kunnat användas så mycket bättre. Stöld är det som gör att världen inte blir bra. Vi är för kåta på makt och uppmärksamhet.
Stöld inom musik är ett väldebatterat ämne. Vad och hur mycket lån är okej, när blir det för mycket?
– Allt och inget är väl okej. Sveriges största tjuv, Håkan, stjäl ju på ett briljant sätt. Eller, ja, han har stulit rätt fult också i och för sig. ... Jag tar tillbaka det, det är inte alls briljant.
Timo Räisänen och Håkan Hellström var en gång i tiden radarpar på scen. Timo var gitarrist och bakgrundssångare i Hellströms tidiga band. Men sedan dess tycks de gå mindre bra ihop.
I Timos version av dispyten så blev det sura miner när han lämnade Håkans kompband.
– Sedan har han hållit kvar vid den där ilskan. Jag har släppt det där, jag vet ingenting om Håkan Hellström idag mer än att han permanentar sig för 2000 spänn i månaden.
"Jag är en otroligt hatisk person.
Jag hatar visserligen människor som förtjänar hat,
men jag hatar dem lite för mycket."
Det kan tyckas orättvist att endast en person får ge sin sida av en schism. Men å andra sidan har Hellström ett flertal gånger pratat i intervjuer om hur Timo ska ha hoppat upp på hans scen i försök att få uppmärksamhet. Och det är viss skillnad i hur stor publik de har som lyssnar.
– Då är han ändå större än någon annan, och jag är liksom inte det. Och vi pratar om en svartfest i Stigbergsbacken. På scen då var alla mina kompisar, så jag plockade upp en tamburin och ställde mig längst bak i hörnet, och han bara tappade det.
Tro, hat, stöld släpps idag, fredag, och tre singlar har redan föregått den. Exakt hur de har mottagits försöker Timo att undvika. I alla fall vad som skrivs om dem.
– Från förra plattan så försöker jag att undvika det, för att jag inte mår bättre av det. Men det är ju omöjligt att undvika helt. Fast recensioner läser jag inte. Det är risk att man börjar lyssna på dem och det gör mig bara till en mycket sämre artist.