Filmade av en slump
Den märkliga scenen fångades av konstnären Mattias Fritsch som var där för att dokumentera den årliga technofesten Fuckparade.
Detta var i internets tonår och det skulle dröja till 2006 innan han la upp filmen på Youtube. Första året hände ingenting, men när någon postade videon på en latinamerikansk porrsajt tog trafiken fart. Över en natt hade den setts två miljoner gånger.
– Där och då tappade jag helt kontrollen över klippet, säger Mattias Fritsch, under ett kort besök i Stockholm för att premiärvisa sin dokumentär.
Technovikingen började leva sitt eget liv på internet och blev till ett så kallat meme.
– Jag förstod vad meme-kulturen innebar först när jag själv blev ett offer för den, säger Mattias Fritsch.
När memes får fart är de ofta en underbar uppvisning av mänsklig kreativitet i form av parafraseringar på en bild eller en video – remixade versioner med undertexter, utbytt musik och inklippta populärkulturella influenser. Internetmemes kan ses som den första verkligt globala kulturen, där till exempel en 50-årig mellanchef i Skinnskatteberg kan dansa till samma Gangnam Style-video som en tonåring i Uruguay. Det är många som vill bemästra den virala kraften. Technovikingen innehåller de nödvändiga ingredienser som bäddar för en internetsuccé: humor, en arketypisk superhjälte som agerar moraliskt, kryddat med kraftfull technodans.
Politiska meme
Kalle Lasn, mest känd som skaparen av vänstermagasinet Adbusters, var en av de första att definiera memes som ”en bit information (en slogan, ett koncept, en låt, modestil, filosofi eller politik) som hoppar från hjärna till hjärna”. I boken Culture Jam från 1999 skriver han att ”memes kan ändra människors tankesätt, beteenden och vara en katalysator för kulturell förändring. Den som har memet har makten”.
Tolv år senare var Kalle Lasn en av grundarna till Occupy Wall Street-rörelsen, som likt ett meme spreds över USA. Med sin slogan: ”Vi är de 99 procenten” pressades till och med presidenten att börja tala om ekonomisk ojämlikhet. Memets politiska potential har i dag urvattnats, eller snarare drunknat i ett hav av trams, och förknippas ofta med meningslöst tidsfördriv. Men då och då dyker det upp glimtar av briljans. Som när en kvinna skapade briljant politisk satir genom att lägga upp en bild av en ask vegansmör – som liknade Donald Trump.
Vem är technoviking?
Förutom att saluföra ett mansideal från järnålderns sista period kan inte Technovikingen sägas vara ett politiskt meme. Vi vet inte var den verklige personen står politiskt mer än att han dansade på Fuckparade, som är en årlig technodemonstration mot kommersialiseringen av kulturen. Ironiskt nog blev han med sin dans ett personligt varumärke, vars ansikte trycktes upp på T-shirts, muggar och mobilskal. Ett företag tillverkade till och med en actionfigur i plast. Men hans verkliga identitet var fortfarande okänd.
Mattias Fritsch började leta efter honom på technoklubbar i Berlin. Karaktären blev mer och mer populär desto längre den verklige personen höll sig borta från offentligheten. Samtidigt började reklamintäkterna från Youtube komma in.
– Jag tjänade 100 000 kronor och om jag hade fått tag på honom hade vi kunnat dela på pengarna. Jag ville prata med honom om vad han tyckte om uppmärksamheten.
Svaret kom, långt senare, i form av en stämningsansökan. Technovikingen krävde att originalvideon och alla kopior och bilder skulle plockas bort från internet. Ett omöjligt krav inser alla som har grundläggande kunskap om hur internet fungerar.
Ett telefonsamtal
En tidig lördagsmorgon fick Mattias Fritsch ett telefonsamtal. Det var Technovikingen.
– Jag kräver att videon raderas, sa han upprört.
– Men folk gillar dig, du har tusentals fans som älskar Technoviking, svarade Mattias Fritsch.
– Jag bryr mig inte om fansen, svarade han och samtalet var över.
De sågs senare i rättssalen och efter en mångårig rättsprocess förlorade Mattias Fritsch. Den tyska lagen har ett långtgående skydd för personliga rättigheter. Fritsch är nu förbjuden att sprida videon. Han skulle däremot kunna avslöja technovikingens identitet, men det vill han inte.
– Varför skulle jag? Om han inte vill att folk ska känna till hans identitet respekterar jag det. Jag vill inte att han ska lida ännu mer.
Tjänade miljoner
Domen stoppade inte videons spridning. Varje dag dyker det upp nya versioner. En av de senaste versionerna är svenska houseartisterna Axvell och Ingrossos musikvideo där en man dansar som Technoviking. Och karaktären fortsätter att generera pengar trots att det är oklart vem som äger rättigheterna. I den nya klickonomin är 10 000 visningar på Youtube värda omkring tio kronor i annonsintäkter till den som lagt upp videon.
– Videon har över 80 miljoner visningar. Om vi antar att Youtube behåller hälften av annonsintäkterna har de tjänat minst en till två miljoner kronor på klippet. Det är Youtube som tjänat mest pengar i den här affären.
Mattias Fritsch säger att han är skuldsatt efter att ha betalat 120 000 kronor i skadestånd till vikingen.
– Han tjänade inte heller några större pengar eftersom han betalade nästan hälften av rättegångskostnaderna. Det hade varit bättre om vi hade löst det öga mot öga utan att blanda in advokater.
Vad har du lärt dig av allt det här?
– Att popkultur är galet och oberäkneligt. Och saker kan snabbt få ett eget liv. Folk tror att jag nu är någon expert på viral marknadsföring. Jag har en del erfarenheter, men även om jag skulle vilja kan jag inte designa nästa stora meme.
Originalet:
Mattias Frisch favorit-meme av Technoviking
Dokumentären fullängd: