Julfrossan har premiär i morgon lördag. Det är faktiskt för åttonde året som Teater Västernorrland avslutar året med en egen show.
– I år blir det en fest för ögat med mera glitter och kostymer. Det ska vara roligt och lekfullt, säger Gisela Nilsson, föreställningens regissör och en av skådespelarna.
Formen känns igen från tidigare år. Julfrossan består av två akter med sketcher, sånger, julbord, julstämning och satir i tidens anda. Dock är ingen julfrossa den andra lik till innehållet.
– När vi börjar är frossan ett vitt ark. Och det är ett mycket roligt och kreativt arbete att få vara med och jobba fram de olika numren till frossan. Det är en ynnest faktiskt, berättar Gisela Nilsson som också stått för en stor del av idéarbetet och manus tillsammans med ensemblen.
Satir i tidens anda
På scenen syns för sundsvallspubliken både bekanta och nya ansikten. Medverkar gör skådespelarna Anna Brixter (som medverkat i Norrländsk passion och Vildhussen), Martin Eliasson (från Stockholm där han bland annat spelat med Robert Gustavsson i Kom igen Charlie) och Marie-Thérèse Sarrazin (som synts i Rykten på bygden och Sockerdagar). På scenen finns dessutom ett husband med kapellmästare Lars-Peter Eliasson i spetsen. Ann Jerbo står för scenografi och kostymer.
De utlovar satir i tidens anda, en del nummer har också lokal anknytning.
– Vi hoppas kunna bjuda på angelägen underhållning som säger något om vår tid. En barometer över tidens tecken. Sen vill vi förstås att det ska vara roligt också, säger Gisela Nilsson.
I år turnerar teatern inte ensemblen utan spelar på en fast scen på Sveateatern, vilket gör att man kan lägga mer resurser på dekor, mask och kostymer.
– Julfrossan har blivit en tradition för många och är populär bland Sundsvallsborna. Grundkonceptet med underhållning och mat lockar.
Inhyrd personal
Att notera är också att alla skådespelare utom Gisela Nilsson är inhyrda och det gäller också musiker och den tekniska personalen.
– Det är en följd av den omorganisation som teatern gjorde för några år sedan och som innebar att antalet fast anställda minskade. Nu försöker vi istället arbeta med inhyrd personal och bygga långsiktiga relationer, säger teaterchefen Lena Engqvist Forslund.