– Innan jag började plugga jobbade jag i hemtjänsten och det var då jag började reflektera över min egen bild av tanten. Den stämde inte överens med verkligheten. Jag hade en ganska naiv syn av snälla, gulliga tanter som bakade bullar och stickade. Jag tänkte också att det skulle vara synd om dem. När man ser på hur tanter visas i media så är det oftast utifrån debatter om äldrevården. Det handlar om sjuka gamla, det handlar väldigt sällan om friska gamla som har något att tillföra.
Snävare utrymme
Moa Anderson har läst konst och keramik på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, sedan på högskolan för design och konst, HDK, i Göteborg, därefter på en skola i Krakow och slutligen Konstfack i Stockholm.
– När jag gick på HDK kände jag att jag gick på en väldigt påkostad och fin utbildning och jag ville göra något vettigt av det, som inte bara var för min egen skull. Med tiden har jag utvecklat mina reflektioner från hemtjänsten om tanten till vad det kan innebära att vara tant, måste det vara att baka bullar och sticka? Så är det ju inte. Det händer inte så mycket i oss som människor när vi åldras, förutom att vi samlar på oss fler erfarenheter. Vi är densamma inuti även om vi förändras på utsidan.
Under projektets gång har Moa Anderson läst forskning och undersökningar om den åldrande kvinnan. Hon har slagits av hur snävt utrymmet är för den äldre kvinnan jämfört med den åldrande mannen. Genom hela livet följer förväntningar och ideal på kvinnan hur hon får vara och bör se ut. Från att uppfylla normer om den kvinnliga kroppen till att sakna värde som just kvinna. Efter en viss ålder ses vissa kläder som förbjudna och den kvinnliga kroppen förbrukad.
– Tanten har inte längre något värde som kvinna utifrån de ideal som finns. Samtidigt hör begreppet värdighet och ålderdom ihop. Att äldre ska behandlas med värdighet är självklart men man ska också föra sig med värdighet om man är äldre, särskilt som kvinna. Hon ska klä sig propert. Efter en viss ålder är det till exempel föraktat med urringning. Samtidigt är det ett stort nej för yngre kvinnor att klä sig tantigt.
Den begränsade representationen av äldre kvinnor hon som en del av de patriarkala strukturerna i samhället.
– Äldre kvinnor med makt är farliga för patriarkatet, de har erfarenhet och kunskap att förändra maktbalansen. Man gör det kanske inte medvetet men intresset saknas i alla fall för att ge äldre kvinnor utrymme.
Riskerar att bli en nidbild
Trots att Moa Anderson vill utmana vår gängse bild av tanten så har hon ändå varit tvungen att förhålla sig till den. Går hon för långt ifrån normen blir gestaltningen inte trovärdig och riskerar i stället att uppfattas som en nidbild.
– Det får inte bli exotiskt eller en karikatyr. Jag har en målning hemma som många kallar för gubben trots att hon har rött läppstift och flera kvinnliga attribut, men hon har lite hårdare ansiktsdrag än vad vi är vana vid att se en kvinna ha. Det uppfattas som manligt, så det är hela tiden en balansgång mellan att utmana den traditionella bilden men ändå förhålla sig till ramar-na så det upplevs som sant.
– Bilden av tanten håller på att förändras men den är fortfarande väldigt snäv. Det finns många exempel på rockgubbar, rocktanter får inte alls lika stor plats eller har samma höga status.
Vill byta ut Poseidon-statyn
Vissa av kvinnorna som Moa Anderson skulpterat eller tecknat har hon stött på i verkligheten, andra kommer direkt från fantasin eller från hennes egna önskningar om ålderdomen.
– Det talas ofta om att unga kvinnor behöver bra förebilder men sedan försvinner det. Jag vill ha förebilder genom hela livet. Mina tanter bryr sig inte om hur de uppfattas utan revolterar mot normen och visar möjligheten till att vara sig själv. Man kan göra revolution även när man är i 70-årsåldern.
Hennes drömprojekt är att byta ut statyn av Poseidon på Götaplatsen i Göteborg mot en tant som står och duschar och lyfter på brösten.
– Det är ett sikta mot stjärnorna-mål, säger Moa Anderson och skrattar.
– Men det vore väldigt kul om mina skulpturer fick synas offentligt så människor måste se dem. Nu är de flesta skulpturerna i stadsbilden historiska män som ska överta världen.