Ni har väl sett Coops reklamfilm Kära köttbit? Den där superprovocerande propagandafilmen som handlar om att Coop hatar svenska bönder och önskar att alla allergiker kunde tyna bort i näringsbrist samt att kedjan ska byta ut allt från djurriket i sina affärer mot linser och vetekli?
Inte? Nej, inte jag heller. Jag såg däremot en saklig, kunnig och vänlig tv-reklam där Coop föreslog att folk för klimatets skull borde prova på att variera vardagsmaten och äta mer grönt. Med en ton man tänkte att ingen i världen kunde bli provocerad av. Ack så fel jag hade! Det började med 2016:s pinsammaste trotsålders-tweet:
”Såg Coops antiköttreklam. Gick och köpte entrecote. På Ica.”
Det var förvisso en kvinna (tre år gammal?) från tankesmedjan Timbro som skrev det, och nu råkar Timbro-folk även tycka att det är civil olydnad att inte betala tv-licensen så de lever ändå i sin egna lilla värld vad gäller uppror och påverkan. Men så gick jag in och läste kommentarsfältet på Coops sida på Facebook. Och än en gång tappade man hoppet om mänskligheten!
Jag ska inte redogöra för de aggressiva dumheter som stod där, men ordet ”bojkott” användes ofta, dessutom anklagades Coop för att ljuga. Hur många gånger de än svarade med fakta och siffror vägrade folk ta in det. Då insåg jag: folk vet ingenting om den pågående klimatkrisen. Det är faktiskt chockerande att folk inte har en aning om hur extremt dåligt det är med köttätande för miljön på alla möjliga olika sätt (ni kan googla det så slipper jag ta det här).
Vad folk (med ”folk” menar jag allt från barnfamiljer till politiker till Elisabet Höglund) inte verkar ha förstått är att klimatkatastrofen pågår nu. Nej, det blir inte bara exotiskt varmare höstar. Vi snackar kollaps av planeten. Inklusive minigrejer som dyrare kaffe och aldrig någonsin mer en vit jul, till gigantiska som artutrotning, miljoner och åter miljoner klimatflyktingar och ett Stockholm under vatten. Det är allas förbannade plikt att bilda sig!
Så jag har ett förslag. Det är att SVT inför ett Klimatnytt, som ingår i varje nyhetssändning. Precis som ekonominyheterna, kultur eller sport ska det baske mig rapporteras varje dag om bakslag och framsteg vad gäller klimatet! Sveriges Radio har fattat galoppen; deras miljöprogram Klotet har fått dubbelt så lång sändningstid. Men SVT har inte haft ett program om klimatet sedan 2007. Då gjorde de Vädrets makter, en programserie som handlade om hur klimatförändringarna kommer att påverka Sverige.
Men vi behöver inte ett specialprogram till som folk har lätt att strunta i! Det måste in i den dagliga rapporteringen. Varför inte tillsammans med ekonominyheterna? Det har ju med pengar att göra, från livsstil och försäkringar till utsläppsrätter och nya typer av energi.
Någon säger kanske att det är för deprimerande? Ja men ska vi mindfullnessa oss in i ett brinnande jordklot då? Med all önskvärd tydlighet visade de helt bananas reaktionerna på Coops reklamfilm att den verkligen behövdes. Men en affärskedja ska inte behöva bära ansvaret för att rapportera om klimathotet för svenska folket.