Nu samlar Internetmuseum, tillsammans med Nordiska museet, in svenskars berättelser om sina hemsidor, för att bevara hemsidor och berättelser om dem för eftervärlden, i projektet Välkommen till min hemsida.
– Man pratar ju ofta om att saker som hamnar på internet finns kvar för alltid. Så är det verkligen inte. Saker försvinner och ur ett kulturarvsperspektiv är det ett ganska stort problem. De forskare i framtiden som är nyfikna på hur svenskarna hanterade den här nya friheten att kunna publicera sig själva och presentera sig själva för hela världen, när de fick den i ett samhälle som hade två tv-kanaler, kanske inte kommer hitta så mycket, säger Jörgen Löwenfeldt, verksamhetsansvarig för Internetmuseum, till ETC.
Internetmuseum har tidigare tagit över internetleverantören Swipnets alla hemsidor, men när GDPR kom var de tvungna att få godkännande från alla hemsidesägare. Endast ett fåtal gav sitt medgivande, de finns nu i en webbring som hör till projektet. Övriga finns på en hårddisk på Kungliga Biblioteket. Webbringen finns på Internetmuseum.
– De är tidsdokument över hur det såg ut.
Ingen visste hur man gjorde
På hemsidorna lyser text i olika neonfärger och allsköns typsnitt, saker snurrar eller blinkar, bilder och länkar ligger huller om buller.
– Det är så spännande. Det här var ett nytt medium. Ingen visste hur man gjorde en hemsida. Hur ser en snygg hemsida ut? Vad ska den innehålla? Alla fick uppfinna det själva. Sedan utvecklades olika standarder.
– Det var ett samhälle där man bara kunde publicera sig om man var journalist eller duktig på att skriva insändare och plötsligt hade man möjlighet att prata med hela världen. Det språnget är ju enormt. Vad gjorde man då? Det är det vi vill undersöka. Hur folk upplevde andan på internet då, vad som fick dem att starta hemsidor.
Vad har ni fått för svar hittills?
– Några som jag pratat med har beskrivit en tidsanda där allt var tillåtet och allt var möjligt. Man var snälla mot varandra på internet på den tiden.
Vill man dela med sig av sina minnen kring personliga hemsidor kan man gå in på minnen.se eller testa chatboten på Nordiska museets Facebooksida.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.