Ända fram till den 25 september hänger Post Scriptum, en utställning med fotografen Christer Strömholms bilder, på Kulturmagasinet. Det är svartvita fotografier, porträtt men även mera grafiska bilder. Utställningen är en omfattande retrospektiv som ursprungligen har ställts samman av Fotografiska i Stockholm i samarbete med sönerna Jakob och Joakim Strömholm.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det viktiga för pappa var inte slutartider och teknik utan bilden. För honom var kameran ett verktyg och en förlängning av personen. För honom handlade fotograferandet om konsten att leva, säger Joakim Strömholm, som själv är fotograf och förvaltar faderns bildskatt.
Mest känd är Christer Strömholm för sina bilder av transsexuella i kvarteren runt Place Blanche i Paris, som han följde under åren 1959–1968, bilder som har ett eget rum i utställningen. Han blev nära vän med många av dem och bilderna publicerades först i fotoboken ”Vännerna på Place Blanche” av ETC 1983.
– Bilderna från Place Blanche låg i träda i många år och Christer visste inte vad han skulle göra av dem innan Johan Ehrenberg på ETC plockade upp dem. Bilderna inspirerade även Johan till det stora reportaget där han själv provade på att leva som kvinna och förvandlade sig till Jenny, berättar Joakim Strömholm som var bildredaktör på tidningen ETC på 80-talet.
Några år senare, 1986, hade Christer Strömholm en utställning på Moderna museet, som blev hans stora genombrott och följdes av utställningar världen över. Han fick senare Hasselbladspriset och utnämndes till professor.
Fotnot: I september blir det även en serie föreläsningar på Kulturmagasinet i anslutning till utställningen med bland andra fotograferna Anders Petersen, Tuija Lindström och Christer Fjellman.