BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– När jag flyttade hit träffade jag två av de som nu är mina kollegor i festivalen. De hade kommit från Chile några år tidigare. Vi kände att det var viktigt att skapa en plattform för latinamerikansk film. För det finns ingen festival för detta, säger hon till ETC.
Festivalen visar långfilmer, både fiktion och dokumentär, från 2014 och 2015.
– Hälften av filmerna, minst, måste vara regisserade av kvinnor. Det är ett lätt kriterium att uppfylla, för det är så lätt att hitta bra film gjord av kvinnor, säger Monica Hernandez.
Minst hälften måste också passera Bechdeltestet, att två namngivna kvinnor pratar med varandra om något annat än en man.
– Det är svårare att hitta fortfarande, tyvärr.
Festivalen syftar också till att lyfta fram samtida diskussioner och bryta stereotyper om att latinamerikaner och latinamerikanska samhällen är konservativa och traditionella.
– Många av filmerna har ett viktigt tema, politiskt sett, men alla är inte så uppenbara. Vi har en peruansk dokumentär om striden mellan regeringen och ursprungsbefolkningen kring att bevara Amazonas. Det är en väldigt kontroversiell film. Vi har också en chilensk och en mexikansk film och miljökampen. Ett annat tema är feminism och kolonialism.
Vad kännetecknar den latinamerikanska filmtraditionen?
– Det är svårt att hitta en latinamerikansk film som inte är politisk på något sätt. All film är förstås politisk på något sätt, men det finns en medveten politisk tradition i latinamerikansk film. Nu pågår också en revival för mer intima, vardagliga skildringar och existentiella frågor. I år har vi ett tema om minnet. Vi har tre filmer som berör kollektivt och politiskt minne ur vardagliga perspektiv. Bland annat en film om Salvador Allende, som är gjord av hans barnbarn. Den handlar om honom som person, ur ett familjeperspektiv. Det är en trend i latinamerikansk film just nu, intima vardagsskildringar som berättar om de stora politiska frågorna.
Monica Hernandez berättar att festivalen också är ett sätt att påverka filmbranschen.
– Latinamerikansk film är stort just nu och vinner priser på festivaler. Men distributionen är problemet. 2014 var det en latinamerikansk film som distribuerades i Sverige, Gloria. 2015 var det Wild tales. I år är det 4–5 som visas. Så det blir bättre.
– Vi har öppnat ett fönster, legat på distributörer. Och jag tror att det har haft effekt.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.