Buntar av tackbrev, bilder och böcker från en engagerad publik ligger på Teater Martin Mutter i Örebro. Bilderna och breven är från barn som genom sin skola eller förskola har sett pjäsen Stures nya jacka. En pjäs som är populär bland eleverna i Örebro.
– Vi har fått jättemycket brev och teckningar. Vi har även fått veta av pedagoger att barn leker pjäsen efteråt, berättar Helena Hedlund, skådespelare och manusförfattare på Teater Martin Mutter.
Pjäsen bygger på Eva Erikssons bok med samma namn, och manus har Helena Hedlund gjort. Helena spelar också Sture som i pjäsen får en ny fin vit jacka med lite silver på. Han är jättenöjd med jackan tills kompisen säger att det är en tjejjacka.
– Fast att han egentligen gillar jackan orkar han inte stå upp för det, när kompisen klassar den som en tjejjacka, säger Helena Hedlund.
Många känner igen sig
Ämnet i pjäsen är något som många barn kan känna igen sig i. Kanske är det därför som teatern har fått många positiva reaktioner från barnen. För i verkligheten, när barn går i affärer med sina föräldrar och handlar, ser de en stenhård uppdelning mellan tjej- och killkläder.
– Barnkläder är otroligt uppdelade med färger och -symboler och de finns på olika avdelningar i affärerna. På killkläderna är det arga ansikten, monster och eld medan på tjejkläderna är det blommor och -ansikten med stora ögon, säger Åsa Gustafsson som spelar Stures kompis Egon.
Att klädkoderna i barnens värld är extrema har bekräftats efter pjäsen på många olika sätt. Exempelvis kom en pojke fram efter en föreställning och berättade att hans snygga designjacka hade fått samma behandling som Stures jacka i pjäsen.
– Han var så tacksam över föreställningen. Han tyckte att vi berättade exakt det som han hade varit med om, säger Helena Hedlund.
– Han sade att han skulle bjuda hit alla sina farbröder så att de också fick se, säger Åsa Gustafsson.
Pjäsen har spelats för klasser sedan i våras, och många pedagoger har sett föreställningen som ett startskott till en vidare diskussion om genus. En del av barnens texter och bilder har sedan skickats till teatern.
Nu i helgen är det dags för en offentlig föreställning för barn som inte har fått chansen att se pjäsen via sin skola. Och skådespelarna tror att flera olika åldrar kan ha behållning av pjäsen.
”De större barnen tänker annorlunda”
– Man kan se den från fem år till att man går i tvåan eller trean. Fast barnen är i väldigt olika faser under den perioden och de reagerar olika. De mindre barnen är ofta väldigt noga med vad som är killigt eller tjejigt medan de större barnen tänker annorlunda, säger Helena Hedlund.