– För mig är det viktigt för att man då får direktkontakt med massor av folk. Man kan ställa ut på gallerier, men då får man inte alls samma närhet. Här kommer det förbi hur mycket folk som helst, vi har uppskattat att det är kring 500 per dag. Man får väldigt mycket feedback, berättar Steve Bettman, konstnär och ordförande i Konstrundan Majorna.
”Läskigt, men värdefullt”
I feedbacken han pratar om finns det lite olika delar. Om många besökare säger samma sak, positivt eller negativt, om ens verk är det klart att man börjar tänka på det, menar Steve. Men man kan även få helt annan respons i sammanhanget.
– Det är väldigt intressant när de inte vet att det är du som är konstnären, då det är så många människor här. Då hör man verklig kritik, haha. Det kan vara lite läskigt, men väldigt värdefullt, menar han.
– Publikkontakten är det viktigaste för mig också. Det är skitkul att prata med med folk och få deras reaktioner. Men sen ska jag inte sticka under stol med att konstrundan är ett av de viktigaste försäljningstillfällena, säger Anna Thörnquist.
Hon är konstrundans tidigare ordförande, och faktum är att innan dess var Sofia Bergman i samma ateljé det också.
– Nu är det min tur och jag försöker lära mig från dem. Så vi är ett litet maktcentrum här, säger Steve Bettman skämtsamt.
– Det har blivit så. Men det här är en av de största ateljéerna också, så vi har utrymme för att ha medlemsmöten, årsmöten och så, fortsätter Anna Thörnquist.
Haft ateljén i åtta år
Hon har huserat i just den här ateljén i ungefär åtta år. Steve Bettman kring tre- fyra år.
– Anna bjöd in mig. Vi är akvarellnördar bägge två. Jag vet inte hur vi träffades från början, men jag var i en annan ateljé på Skeppsgossegatan tidigare. Folk flyttar runt. ibland funkar det och ibland inte, menar Steve.
– Hur man funkar ihop är en speciell grej. Det är mycket som ska stämma. Musik till exempel, vi har på ett ungefär samma smak. Konstmässigt gillar vi varandras grejer, men vi konkurrerar egentligen inte då vi är ganska olika. Akvarell bägge två, men på rätt olika sätt, fortsätter Anna Thörnquist.
Samtidigt är det svårt att jobba så tätt, med samma material, utan att ta intryck menar de.
– Vi påverkar varandra har vi märkt. Just nu gör vi samma sak med stadsmotiv. Vem påverkade vem där, eller var det bara någon universell tanke? Vi delar saker, men har inte samma produkt sen, säger Steve Bettman.
Viktigt ekonomiskt
Att Konstrundan är en storhelg även rent ekonomiskt för de verksamma konstnärerna är de överens om. Dock finns det en liten inbyggd orättvisa i var i Majorna man råkar ha sin ateljé. Deras läge i Sockerbruket ger dem en stor fördel, gentemot kollegorna längre upp i stadsdelen då de flesta besökarna rör sig just nere kring Röda sten.
– Så vi jobbar ju hårt i rundan för att få upp besökarna även dit, med bussarna och så, säger Anna Thörnquist.
Förutom bussturerna finns det även guidade turer man kan gå. I den stora stora katedralen på Röda stens konsthalls andra våning visas samtliga medverkande upp. 74 stycken i år, som jobbar i allt från måleri, skulptur och glas till keramik och smyckeskonst. Konstrundan pågår fredag till söndag.