– Polanski, våldtäksman – det är din tur att vara rädd, skanderar de.
Bland de protesterade finns skådespelare, producenter och andra filmarbetare.
– Jag är inte för censur av hans film, däremot är jag tveksam till att han prisas på det här sättet. Vi som arbetar med film vet att det inte bara är talang som gäller utan även pengar, säger Ariane Mestre som håller i en skylt där det står: ”Mer än bara musor – (kvinnliga) regissörer mot sexuellt våld mot kvinnor”.
Hon är själv med och delar ut distributionsstöd i en grupp inom CNC – den franska motsvarigheten till Filminstitutet.
– Det är strukturellt. Jag ser hur framför allt mäns projekt finansieras. Kvinnor försöker knappt, de söker stöd till dokumentärfilm främst, säger hon.
Medskyldig filmindustri
Inne på galan prisas Polanskis film med tre statyetter, varav en för bästa regissör. Skådespelerskan Adèle Haenel reser sig upp och lämnar galan med orden ”La Honte!” – ”Skammen”. Hon har varit i centrum för den franska Metoo-vågen som accentueras under hösten 2019 – med särskilt fokus på vad som här benämns ”pedokriminalitet”. ”Manliga genier” som inte bara utnyttjat sin position för att utsätta kvinnor utan även barn – flickor.
Adèle Haenel vittnade om hur filmregissören Christophe Ruggia förgripit sig på henne under inspelningen av filmen Les diables då hon bara var tolv år – och att övergreppen fortgick tills hon var femton. Fallet kommer att tas upp i domstol, men hon menar att det än större än hennes isolerade erfarenhet, att fransk filmindustri varit medskyldig.
Togs emot med öppna armar
Roman Polanski togs emot med öppna armar 1978 när han flydde ett längre fängelsestraff i USA efter att ha förgripit sig på en trettonåriga flicka – och har sedan i Frankrike fortsatt sin karriär.
Han satt i franska teve-soffor och pratade om att USA var ett land där man inte får älska med ”unga kvinnor under arton” och att han föredrog länder där man får ”älska fritt med fjortåringar”. Ingen kritiserade honom.
Inne på på CNC – Centre national du cinéma et de l’image animée, som är delar ut filmstöd jobbar Anne. Hon ställde upp på intervju med Dagens ETC men sedan ångrade hon sin öppna medverkan.
– Det är fortfarande problematiskt. Jag vill inte ta ställning i CNC:s namn, det är viktigt att förhålla sig neutral. Jag kan få problem, säger hon.
– Frankrike är fortfarande ett land som tar hand om manliga konstnärer och göder dem finansiärt. Det kan vara pedokriminella eller våldtäktsmän, det ses som en frihetfråga, närmast ett fysiskt uttryck för konstnärsskap och fritänkande, en del av en väldigt fransk, intellektuell doktrin, säger hon.
Den ”intellektuella doktrinen” blottlades nyligen när bokförläggaren Vanessa Springora kom ut med sin roman ”Le Consentement” (Samtycket) med hennes version om hur författaren Gabriel Matzneff förgrep sig på henne som barn. Han själv hade redan berättat, öppet i sin litteratur. Han har byggt sitt bästsäljande författarskap på skildringar av sina övergrepp på flickor och pojkar.
1977 skrev han ett öppet brev i dagstidningarna Libération och Le Monde till försvar för två pedofiler. Texten undertecknades av intektuella giganter, som Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. I texten hävdades det att sex med vuxna var sexuell frigörelse för barn. Gabriel Matzneff har sedan dess prisats, publicerats – och dessutom åtnjutit en fast konstnärslön. Men bokbranschen har nu reagerat resolut: Bokförlaget Gallimard drog tillbaka publiceringen av hans senaste roman och Libérations chefredaktör bad om ursäkt på ledarplats för tidningens delaktighet.
– Filmbranschen är segare. Det finns många ur den gamla skolan kvar på höga platser. Men det är en generationsfråga, yngre ser att det som skyddar manliga konstnärer begränsar kvinnliga, säger Anne på CNC.
Kan krisen utveckla branschen?
Roman Polanski har genom åren fått generösa filmstöd och regelbundet prisats för sina verk. I samma veva som Springora kom ut med boken om ”Matzneff” anklagades Roman Polanski för ännu en våldtäkt, av modellen Valentine Monnier.
Många går ut till Polanskis försvar, talar om censur och faran i att blanda samman konstnären med sitt verk. Casting-agenten Olivier Carbone svarade Adèle Haenels aktion på Césarcermonin på sin Facebooksida.
”Enligt mina källor, Haenel, kommer du snart få en fin överraskning Din karriär kommer välförtjänt att dö” och längre ned: ”Haenel, du är pytteliten jämfört med Polanskis talang!”
– Det är möjligt att hon faktiskt kommer att märka av det i sin karriär. Men det kan också vara så att branschen vidgar sig. Det här är en stor kris inom branschen, som kan utveckla den, säger Anne.
Polisen skingrade demonstranterna utanför Césarceremonin med tårgas.
Detta har hänt
1977
Roman Polanski anklagas för att ha drogat och våldtagit den då trettonåriga Samantha Greimer. Efter en juridisk överenskommelse med familjen erkänner han sexuellt umgänge men inte våldtäkt och att hans redan suttna tre månaders fängelse ska räcka. Men domaren ångrar sig.
2010
Skådespelerskan Charlotte Lewis anklagar Roman Polanski för våldtäkt under en casting 1983.
2017
Under Metoo-hösten träder tre nya kvinnor fram: anonyma ”Robin M”, skådespelerskan Renate Langer och konstnären Marianne Varnar anklagar alla Polanski för våldtäkt när de var mellan 10 och 15 år.
2019
I samband med premiären av den nu Césarsprisade filmen ”En officer och en spion” skriver modellen Valentine Monnier i dagstidningen Parisien. Även hon anklagar honom för våldtäkt.
2020
Roman Polanskis film ”En officer och en spion” (”J’Accuse” på franska, om Dreyfus-affären) nomineras i 12 kategorier i franska Césarsgalan. Den tilldelas tre statyetter.
Skådespelerskan Adèle Haenel och flera andra i branschen protesterar genom att lämna ceremonin.
Roman Polanski prisas som bästa regissör.
Han har tilldelats sammanlagt tio och nominerats till 15 Césarstatyetter genom åren.