Det visar ETC Uppsalas uträkning.
– Jag vet att det är så, men har egentligen lite svårt att förstå varför, säger Lena Åberg Frisk, vd för Uppsala Konsert och Kongress, en arrangör som sticker ut från mängden genom att boka in ungefär lika många kvinnor som män.
– För oss är det jätteviktigt, inte minst eftersom vi är en offentlig aktör. En del arrangörer påstår att deras publik inte kommer om de breddar utbudet. Men min erfarenhet säger mig att det är tvärtom. Det handlar om att tänka på det och försöka ställa om.
Skulle gärna boka kvinnliga artister
De flesta spelningar som bokas in av restauranger och konsertlokaler registreras på gigguiden. Här återfinns de artister som har bokats av Katalin, Uppsala Konsert och Kongress, Bistro Hijazz, Fyrishov, Grand med flera. Sajtens 148 registrerade spelningar avspeglar Uppsalas musikscen. Och mansdominansen är stor. Också i banden som utgörs av både kvinnor och män är de kvinnliga medlemmarna oftast i minoritet.
Kristina Wicksell, ordförande i föreningen Jämställd festival, säger att bortförklaringarna brukar vara många.
– Många säger att de gärna skulle boka fler kvinnor, men menar att det inte finns tillräckligt många artister. Det kanske stämmer på vissa genrer, som hårdrock. Men gäller det pop ska det absolut inte vara några problem. Behöver man hjälp så har både vi och Rättviseförmedlingen bra listor på kvinnliga artister.
Fler män än kvinnor startar band och sysslar med musik, undersökningar av könsfördelningen i studieförbundens replokaler har visat på en övervikt på 87 procent för manliga utövare. Men det betyder inte att det saknas kvinnliga musiker.
Kristina Wicksell tror att mansdominansen beror på att många som verkar inom kulturlivet inte vill lägga en politisk aspekt på det, utan hoppas att frågan om jämställdhet ska lösa sig själv. Alltför många ser inget problem i mansdominansen på scen över huvud taget. En del menar att konsten måste få vara fri och att de bara försöker boka ”de bästa” artisterna.
– Men då tror de att de sitter på en objektiv syn på vad som är bra. Och det gör de inte. Resultatet blir dessutom att utbudet blir mindre.
Börja med det man tycker är svårt först
SaraBeata Hagström är samordnare för Nätverket 50/50 som också arbetar för en mer jämställd musikscen. Hennes tips till arrangörer som vill nå en mer jämställd fördelning är att börja med att rannsaka och kartlägga sina egna bokningar och att börja undersöka hur statistiken kan bli bättre. Ofta har besökarna på olika evenemang själva tips på artister och band.
– En bra huvudregel är att börja med det man tycker är svårt först, så börja med att boka kvinnliga artister eller kvinnodominerade band. Det är nämligen inte roligt när någon ringer in dig i panik som något alibi bara för att en arrangör vill bättra på sin statistik.
SaraBeata Hagström menar att tendensen ändå håller på att vända och musikscenen långsamt blir mer jämställd.
– Det kan kanske inte ändras över en natt, men det kanske kan bli 60 procent män som spelar nästa vår, om det var 65 i år?