– Jag tänkte testa ett år, men fastnade för dansen och blev kvar där till jag var 19 år och flyttade från Örebro. Jag dansade tre gånger i veckan på Entré och deltog i många shower.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Musik har alltid spelat en stor roll i Gustav Boreheds liv. Han har gått på Kulturskolan, Karl Johan och läste estetiska programmet på Risbergska på gymnasiet. Under gymnasiet växte intresset för dans alltmer. Han var även dansare i Fashion Packs sommarshow på Strömpis 2011.
– Det var skitkul! Det var första gången som jag var med i en produktion utanför skolan eller Entré. Och man kommer så nära publiken på Strömpis och kan ta del av deras reaktioner, säger han.
Ett instrument
Efter gymnasiet funderade Gustav Borehed över framtiden. Och bestämde sig för att satsa på att kunna jobba med det han tycker bäst om, dans och musik. Han sökte till Performing arts school, en treårig utbildning inom dans, sång och teater i Göteborg. En av delkurserna var steppdans, eller tap dance som Gustav Borehed föredrar att säga.
– Jag blev nyfiken direkt när jag såg att tap dance var en obligatorisk del av utbildningen. Och när jag började med tap dance, det är svårt att förklara. Det är något med rytmen som gör något med mig.
Gustav Boreheds passion för tap dance märks tydligt när han ska förklara varför han älskar just den dansen så mycket.
– Det är kombinationen av musik och dans, rytmen. Jag måste lyssna på musiken och bli en del av den, ett instrument. Man måste vara i nuet när man dansar tap dance.
Göteborgsoperan väntade
Efter utbildningen i Göteborg tipsade en kompis om dans- och musikskolan Escola Luthier i Barcelona som har professionella utbildningar i jazzdans och tap dance. Gustav Borehed blev antagen.
– Jag flyttade till Barcelona 2014 och gick en ettårig utbildning. Sedan flyttade jag tillbaka till Göteborg och började jobba på Göteborgsoperan som dansare i musikalen Crazy for you av George och Ira Gershwin.
Crazy for you pågick till våren 2016 på Göteborgsoperan. Men nu är Gustav Borehed alltså tillbaka i Barcelona. Den här gången för att jobba.
Afrikanska rötter
Musikalen Mustache som Gustav Borehed medverkar i är en stor produktion med åtta dansare, sju skådespelare och sju musiker.
– Den utspelar sig i London på 20-talet och handlar om ett danskompani som sätter upp en föreställning. Föreställningen innehåller danser från tap dancens historia. Många tänker på Fred Astaire och Ginger Rogers. De var fantastiska dansare, men tap dance har sitt ursprung längre tillbaka i tiden. Rötterna kommer från afrikansk dans, irländsk folkdans och jazzdans.
Mustache är skriven av Coco Comin, en mångfaldigt prisbelönt dansare och koreograf som sedan 1971 driver en dans- och musikalskola i Barcelona.
– Jag medverkar i några av föreställningarna och är även ersättare, jag ska hoppa in om någon av dansarna inte kan medverka. Så jag måste lära mig allas steg, berättar Gustav Borehed.
Han trivs med att vara tillbaka i Barcelona.
– Det är en underbar stad med fantastisk arkitektur. Jag gillar att promenera omkring och titta på folklivet och arkitekturen, säger han.
Hoppas kunna kombinera uttryck
I början av året fick han Hjalmar Berglunds stipendium av Peter Flack med motiveringen ”en eldsjäl och entertainer som brinner för att ta en klassisk dansform in i framtiden”. Och för Gustav Borehed är tap dance en framtidsdans.
– Tap dance är fortfarande en underdog inom dansen, men dagens tap dance är väldigt urban och experimentell. Tap dance kan dansas till olika musikgenrer och i många olika sammanhang.
Efter jobbet i Barcelona planerar han att flytta tillbaka till Göteborg. Och i framtiden vill han studera folkmusik.
– Jag har växt upp med folkmusik och gillar folkmusiktraditionen. Jag hoppas kunna kombinera folkmusik och tap dance, säger han.