Museo Atlantico, som museet ska heta, ligger några meter under havsytan i Atlanten och det enda sättet att se skulpturerna är genom att ta på sig dykardräkten. Här står bland annat Jason deCaires Taylors kommentarer till det senaste årets flyktingkris utställda på botten.
Det mest uppmärksammade av verken är Raft of Lampedusa, som föreställer en båt med flyktingar som försöker ta sig till Europa över Medelhavet. Konstverket är en tydlig flirt med 1800-talsmålningen Raft of Medusa. Enligt konstnären själv är det inte meningen att vara ett slags minnesmärke över alla människor som dött på Medelhavet, snarare är det påminnelse om vår passivitet och vårt kollektiva ansvar. Verket har hyllats av konstkritiker runt om i världen.
– Det är en störande bild av världen vi har skapat. Var du än ställer en sådan skulptur är det ett väldigt kraftigt budskap, säger The Guardians konstkritiker Jonathan Jones.
Konst i viktlöst tillstånd
Jason deCaires Taylor själv hoppas att skulpturen ska tas över av bläckfiskar. Det är nämligen ytterligare en dimension i hans konst, berättar han under en föreläsning på Galapagos. Genom att bearbeta ytan på stenskulpturerna kan han välja vilka områden som ska bli mest täckta av koraller, fiskar och andra havsdjur. När han satte en skulptur av en bil på havets botten och skapade ett särskilt hålrum i verket designade han till exempel samtidigt ett hem för humrar.
Genom att sätta sina konstverk under vatten hoppas Jason deCaires Taylor, som själv är dykare, att människan ska återupptäcka havet, säger han i en intervju med The Guardian.
– Oftast blickar vi bara över havet, mot horisonten. Under vattnet har du möjligheten att upptäcka så mycket nytt, särskilt när du befinner dig i ett viktlöst tillstånd. Dessutom är du i det närmaste i fysisk kontakt med konstverken genom vattnet.
”Magnifikaste platsen”
Museo Atlantico ligger utanför hamnen Rubicon, där Jason deCaires Taylor även har sin studio. Förutom flyktingbåten på havets botten kan besökarna se tiotals skulpturer som ser ut att gå mot Europa och skulpturer som fotograferar flyktingarna.
Jason deCaires Taylor har dragit uppmärksamhet till sig tidigare med sin undervattenskonst. Sedan 2009 finns ett museum utanför kusten vid Cancun i Mexiko. 8,5 meter under vattnet står 500 skulpturer och varje år besöks muséet av 750 000 personer. En av Jason deCaires Taylor första verk placerades i Grenada 2006 och föreställer barn som står i en ring. Det verket är nu listat som ett av National Geographics 25 underverk.
– Havet är den absolut magnifikaste utställningsplats en konstnär kan önska sig. Du har otroliga ljusmöjligheter som ändras ständigt, sanden på havsbotten och du har en värld av besökare som hela tiden kan komma att förändra konstverket, säger Jason deCaires Taylor.