BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Färdtjänstens villkor har tidigare varit hårt kritiserade, både av förare och från fackligt håll. ETC Göteborg skrev om problematiken i slutet av 2013 och intervjuade taxichauffören Mikael, som tvingades köra tolvtimmarspass för att få ihop en lön på 20 000 kronor i månaden.
– Det är inte mänskligt, jag hatar den här branschen, sade han.
Fackförbundet Transport varnade då för att det pressade prisläget gjorde det omöjligt att överleva för seriösa åkerier som hade kollektivavtal.
– Nu har det gått så långt att de ifrågasätter om de kan ha avtal, sade Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg.
Göteborg först i landet
Transport kritiserade också färdtjänsten för att den har bidragit till att pressa förarnas löner genom upphandlingen med taxibolagen.
Då fick det bolag som kunde erbjuda lägst pris uppdraget. Men från och med den 1 juli i år måste alla trafikföretag som kör färdtjänst för kommunens räkning erbjuda sina förare kollektivavtalsliknande villkor. Det gör Göteborg till den första kommunen i landet att ställa krav om arbetsvillkor för färdtjänstens personal. Villkoren innebär att chaufförerna måste garanteras skriftliga anställningsvillkor, lagstadgad semester och garanterad minimilön.
Anders Meüller hade helst sett att det gick att ställa krav på kollektivavtal rakt av. Men så som EU-reglerna på området tolkas just nu är det inte möjligt.
– Vi flyttade fram positionerna så långt det är möjligt, säger han.
Den garanterade minimilönen enligt kollektivavtalet ligger i dag på 18 000 kronor för den som jobbar heltid, sedan tillkommer provision baserat på hur mycket pengar chauffören kör in.
Kommer förarna att kunna leva på lönerna de får med det nya avtalet?
– Jag tror att jag vågar svara ja på den frågan. Det har blivit betydligt rimligare villkor. Samtidigt är det inga högavlönade människor, säger Anders Meüller.
Färdtjänstnämnden avvecklades efter att avtalet blev klart och ingår nu i trafiknämnden, så Anders Meüller är inte längre politiskt ansvarig för frågan.
Bättre villkor gav bättre förare
Enligt Thomas Karlsson, trafikplanerare på färdtjänstförvaltningen, är den största skillnaden från tidigare att kommunen från och med nu köper in fast trafik i större utsträckning i stället för rörlig.
– Det innebär att vi ger förutsättningar för trafikföretagen att månadsanställa personal, säger han.
Thomas Karlsson betonar att det inte bara handlar om en förbättring för förarna. Staden räknar också med att brukarna, de som använder färdtjänsten, ska få bättre service. En analys som förvaltningen har gjort visade att det fanns ett samband mellan trygga arbetsvillkor och att förarna lyckades hålla tiderna och ha ett gott bemötande.
– Vi tror att det blir lättare för trafikföretagen att hitta lämplig personal i och med att man kan erbjuda månadslön. Det gör att vi får förare i större utsträckning som vill köra vår resenärsgrupp. De har en bestämd arbetstid varje pass och behöver inte jaga resenärer på samma sätt som tidigare, säger Thomas Karlsson.