I Hagateaterns salong är det mörkt och dämpat. Det känns hemtrevligt, invant, det märks att en grupp människor jobbar här. Mitt på scenen, upplyst av en ensam ljudkägla, står en städvagn med ett mixerbord och en mikrofon. På de ljusröda stoppade bänkarna, som i vanliga fall är reserverade för publiken, sitter större delen av ensemblen samlad. En av dessa är Regissören Anders Friberg, som har skrivit manus till Pigan utifrån en serie och en essä av Hanna Petersson.
– Det är en väldigt bra, distinkt , arbetarskildring. Det här är något som kanske har ansetts lite för osexigt för att skildras på teater innan och det är härligt att få ge röst till det, säger Anders Friberg.
Hanna Peterssons serie Pigan, handlar om en ung tjej som arbetar inom hemstädsbranschen och bygger på hennes egna upplevelser. Teater Tamauers scenograf Beate Persdotter hittade serien och visade den för de andra i gruppen som gillade den så mycket att de tillsammans bestämde sig för att kontakta Hanna Petersson och Maja Gödicke. Maja, som också sitter bland bänkarna, har skrivit musiken och låttexterna till musikalen och berättar om processen.
– Jag började nog så smått redan när jag fick frågan, sen satte jag igång i april och har jobbat utspritt under sommaren. Det är en lång process fast man jobbar korta timmar, säger hon.
Rut ur flera synvinklar
Maja Gödicke kommer även att medverka på scenen tillsammans med tre skådespelare, Helena Gezelius, Jan Ericson och Sara Klingvall. Sara tycker att frågan om rutavdraget kan ses på flera nivåer och att diskussionen har blivit allt för enkelriktad.
– Jag kan känna att hela rutdebatten har fått väldigt lite utrymme, och när den har fått utrymme så har den varit väldigt positiv. Vi vill lyfta frågan och dels undersöka det mänskliga planet, vad vi gör med varandra när vi städar någon annans skit, men även högre upp med skattesubventioner, klassamhället och jämställdheten.
När rutavdraget kommer på tal är det många i salongen som vill prata och det märks att frågan har stor vikt för gruppen. Det verkar finnas en förhoppning om att publiken ska tänka till, inte bara om rutavdraget utan även om samhällsutvecklingen i stort. Gruppen beskriver Pigan som en tragikomisk och satirisk musikal. Helena Gezelius, som är ny i teater Tamauer, hoppas att humor kan underlätta när man berättar om svåra ämnen.
– Ett tungt ämne kräver nästan en lättsam form, för annars så drunknar man. Sen är humor ett sätt att nå långt in i människor. Det slår ann det där som man inte resonerar sig fram till.
Jon Lindhe