Under konferensen samlades några av Malmöforskarna och ett par av deras internationella kollegor för att prata.
– Vi insåg att vi alla forskade kring sådant som hade med sexuella fantasier att göra, säger Sara Johnsdotter.
Forskarna var också eniga om att det som skrivits om sexuella fantasier hade gjorts ur en snäv synvinkel.
– Det finns mycket forskning kring sexuella fantasier. Men den forskningen har alltid varit fokuserad på individen. Den handlar om vad män, kvinnor, yngre och äldre fantiserar kring. Vad vi ville göra var något helt annat, där fantasierna placeras i ett socialt och kulturellt sammanhang, säger Mariah Larsson.
– Sexuella fantasier handlar ofta just om att bryta olika sociala tabun, säger Sara Johnsdotter.
Brett grepp
Resultatet av samtalet blev den engelskspråkiga antologin Sexual fantasies där forskare tar ett brett grepp om ämnet.
Sexologiforskaren Emma Vossen skriver om varför EL James trilogi Femtio nyanser ska ses som en pornografisk skildring bygd på sexuella fantasier och inte som litteratur. Kritiken mot serien har, enligt henne, ofta missat sitt mål då de utgår från tanken att det människor fantiserar kring också är vad de vill uppleva på riktigt.
Men sexuella fantasier kan också användas för att blockera lust snarare än öka den. Enligt socialantropologen Aje Carlbom använder islamisterna den islamska bilden av ett erotiskt färgat paradis som väntar för att tämja otilltåna tankar. De vinster som väntar de rättrogna fungerar som ett maktmedel för att bekämpa människors lust att fantisera och leva ut sitt sexuella behov här och nu.
När fantasi blir verklighet
Andra ämnen i antologin är bland annat bruket av sexdockor, BDSM som ett exempel på när människor låter fantasier bli verklighet och om fantasi och verklighet i queer-pornografin.
Det både skrivs och pratas mycket om sex i dag. Men om det beror på att vi lever i en sexuellt öppen eller nymoralistisk tid är enligt Mariah Larsson och Sara Johnsdotter en fråga som är svår att svara på.
Att apoteken har börjat sälja sexleksaker och att onani börjat dyka upp i vanliga filmer är två av flera tecken på att vi börjar tala allt mer öppet om saker som tidigare var tabu. Samtidigt är de västländska samhällena på många sätt inne i en nypuritansk era. Ett exempel på det är den svenska översättare av japanska mangaserier som hamnade inför rätta anklagad för innehav av barnpornografi, som Mariah Larsson skriver om i antologin.
– Processen visar vad som händer när vi ger teckningar samma värde som verkliga avbildningar. Den visar också den beröringsskräck som finns kring de här frågorna i vårt samhälle. Den är så stor att det knappt kan pratas om det. Ett annat tecken på nypuritanism är Facebook där sexism i olika former går an men där bilder på ammande kvinnor och män som kysser varandra censureras, säger Mariah Larsson.
Porr och fantasi
Kopplingen mellan pornografi och sexuella fantasier kommer upp i flera av bokens kapitel.
– Porr skildrar en fantasi om sex och är samtidigt en spegling av våra sexuella fantasier. De sexuella fantasierna föds därför delvis ur porren och hämtar gödning därifrån. Den ger oss fantasier och påverkar vår uppfattning om vad sex är, säger Mariah Larsson.
På nätet finns sexbloggar och erotiska noveller som i de flesta fall är skrivna av kvinnor och som riktar sig till männi-skor av olika kön och med olika sexuell läggning.
Sara Johnsdotter granskar i ett kapitel det engelska ordet ”cum” i erotiska noveller publicerade på nätet, där ordet har gått från att vara ett ord som enbart används för mäns sädesvätska till att användas även för de vätskor som kvinnor utsöndrar vid en orgasm.
– ”Cum” kan på svenska närmast översättas till ”sats”, men det är ett ord som inom pornografin bara används för män. Den kvinnliga motsvarigheten är något som vi på svenska inte har något ord för, säger hon.
Kvinnlig ”cum” övertygar
Ordets breddade betydelse hänger enligt Sara Johnsdotter samman med att många av dem som skriver de erotiska noveller och bloggar som finns på nätet är kvinnor. Hennes slutsats är att när ordet ”cum” används i erotiska texter så görs det för att övertyga om att det handlar om äkta och otvetydig kvinnlig njutning.