Det är höstsamling, och många nyfikna har tagit sig till teatern för att få se glimtar ur det kommande spelåret.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Den första föreställningen som går upp på scenen är den politiska farsen Till varje pris, regisserad av Adde Malmberg, med premiär den 12 september.
– Eftersom det snart är val känns det perfekt att kunna bjuda på en fars. Och Adde Malmberg är skrattets fanbärare ”numero uno”, säger Pontus Stenshäll.
Den nyskrivna föreställningen handlar om en samling människor, vissa politiker – andra inte, som möts på ett hotell i Visby under Almedalsveckan. Medverkar gör bland annat Anders Jansson, känd från program som Hipp Hipp, och Malin Cederbladh, som bland annat syns i Solsidan.
Dags att lämna Jeanne d’Arc
Teaterhösten bjuder också på en Shakespeare-tragedi, då Kung Lear sätts upp med premiär den 27 oktober. Pontus Stenshäll regisserar.
– Det här är en föreställning där djupaste tragik blandas med folklighet, berättar han.
Kung Lear spelas av Michalis Koutsogiannakis. Josefine Andersson och Lasse Beischer från teatergruppen 123 Schtunk gör rollerna som Goneril och Narren.
På kammarscenen Studion går föreställningen Upprorets poet upp den 23 november. Dramat handlar om den iranska poeten och ikonen Forough Farrokhzad. Rebecca Örtman står för regi och har skrivit pjäsen tillsammans med poeten och författaren Jila Mossaed, som även hon är från Iran.
Jila Mossaed berättar att Farrokzhad var känd för sin kamp för kvinnlig frigörelse. Än i dag är det förbjudet att gå till hennes gravplats och att läsa hennes dikter i Iran. Mossaed menar att det är viktigt att uppmärksamma Farrokzhads livsöde just för att det är en historia som annars inte syns.
– Jag tänker att vi har haft nog med förebilder från västvärlden och att det är dags att lämna Jeanne d’Arc åt sidan. Vi behöver uppmärksamma andra länder, kulturer och ikoner som inte är från väst. Farrokzhad var en stor röst, inte bara för iranska kvinnor, säger hon.
Bergman gör Bergman
En av höstens stora snackisar är Fanny och Alexander som får sin premiär 14 december. Speciellt med denna uppsättning är att Eva Bergman, Ingmar Bergmans dotter, regisserar. Det är första gången någonsin som hon tar sig an sin pappas verk.
– Jag är väldigt glad över att vi lyckades få Eva att regissera sin fars verk. Det här är något som har fått uppmärksamhet långt utanför Sverige. Originalet utspelar sig i början av 1900-talet, men Eva Bergman har i sin version förlagt handlingen till 1930-talet, under jazzmusikens tid, berättar Pontus Stenshäll.
Ulla Skoog spelar Lydia, Jakob Eklund gör rollen som Biskopen, Mia Höglund-Melin spelar Emilie och Carina Boberg Farmor Helena.
Skräck om växt
Våren bjuder på en uppstickare i form av Little shop of horrors, en musikalisk skräckkomedi om blomsterbutiksbiträdet Seymor som tar hand om en märklig planta. Den lockar många besökare till butiken, men nackdelen är att den lever på människoblod. För regi står Angelina Stojcevska, som förra hösten regisserade Flugorna.
Pontus Stenshäll sammanfattar spelåret som fullt av fantasirik teater som riktar sig till många olika sorters människor.
– Det är ett spretigt program och för mig är spretigt ett honnörsord. Livet och samhället är spretigt, och det är det vi ska spegla.
Urpremiär på Backa
Även Backa teater presenterade sitt program under höstsamlingen.
20 oktober blir det urpremiär för föreställningen DNA, dansa nära anhörig, där fyra skådespelare framför duetter tillsammans med sina riktiga mammor. För den något yngre publiken har Flickan med svavelstickorna premiär den 29 mars. Regissören Rikard Lekander beskriver föreställningen som ”en ordlös men genomäkta urban fantasy”.