”West Side Story” är en bit musikalhistoria. Med musik av Leonard Bernstein och sångtexter av nyss bortgångne legendaren Stephen Sondheim tog den publiken med storm på Broadway 1957 och på vita duken 1961. Sedan dess har den spelats med jämna mellanrum i världens alla hörn.
Handlingen kretsar kring omöjlig kärlek. Tony, som försöker bryta med sitt småkriminella liv i gänget Jets, blir plötsligt förälskad i María, lillasyster till ledaren i rivaliserande Sharks.
Låter det bekant? Ja, inspirationen är hämtad från Shakespeares ”Romeo och Julia”.
Nu är det Hollywood-veteranen Steven Spielberg som står för regin, i sin första musikalfilm. Han har tagit till sig en del av kritiken som genom åren har riktats mot ”West Side Story”, som att en bunt vita män skrev en pjäs om hur livet var för puertoricaner som flyttat till New York. Vad visste de om det? Spielberg har besatt hela den puertoricanska delen av rollistan med latinamerikanska skådespelare, något som inte var fallet i den första filmen.
Magiskt ljus
Den nya versionen, med manus signerat Tony Kushner (”Angels in America”, ”Munich” med flera), är en minst sagt värdig uppfräschning av klassikern. Spielberg och hans team har siktat högt – det är storslagna slagsmålsscener, svängiga dansnummer och skir kärlek om vartannat. Mest utmärkande i produktionen är nog det magiska ljuset och det fina fotot, som leker med motljus, genomskinlighet och skuggspel. Bara det är värt biljettpengen.
Musiken är krävande, både rytmiskt och tonmässigt. På Youtube finns klipp ur produktionen av albumet ”West Side Story” från 1984. Där gör Bernstein alltmer uppgivna omtagningar med tenoren José Carreras, som bara inte kan få till rytmen i ”Something coming”. I Spielbergs version sitter musiken där den ska och både Ansel Elgort (Tony) och Rachel Zegler (María) har riktigt fin klang och ett fint samspel.
Aktuell än i dag
Det är smärtsamt att tematiken är minst lika aktuell i Sverige 2021 som den var i New York på 1950-talet: toxisk maskulinitet, rasistisk polis, segregation, gängkriminalitet. Kan samhället vända utvecklingen – och i så fall hur och när? Och den eviga frågan är fortfarande densamma: Kan kärleken vinna över hatet? Sällan har det ställts mer på sin spets än i ”West Side Story”.
I Spielbergs tappning blir den ett kärt återseende för befintliga fans – och en fin ny bekantskap för den som inte redan har en relation till musikalen.