Tanken är att utvecklarna ska få ett sunt utbyte av idéer och kompetens, medan de samtidigt ska kunna njuta av naturen runt omkring, långt ifrån storstaden. Rekreation och avslappning erbjuds i form av bad, bergsvandring och promenader. Projeket har genomförts årligen sedan starten 2015.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
I årets omgång deltar 25 utvecklare från 16 länder. Meningen är att det ska vara spridd kulturell skillnad bland de närvarande. På besök kommer också mentorer och andra besökare från spelindustrin som tittar till, pratar med och ger återkoppling till deltagarna.
Projektet är nu i sin slutfas. Efter intensiva veckor ska resultatet visas upp nu på lördag på Epicenter i Stockholm, där även besökare får provspela kreationerna.
Koncentrerad arbetstid
Marcus Kellners team från spelutvecklingsföretaget Coastalbyte Games, från Karlshamn, är bland de svenska företrädarna på Stugan. Han är mycket nöjd med sin sommar i Bjursås.
– Det har gått fantastiskt bra! Vi har fått chansen att speltesta en hel del, men framför allt att prata med andra utvecklare som är i en liknande situation, och även att träffa människor som kommer ifrån industrin. Det har verkligen varit supervärdefullt!
Han menar på att arbetssättet har varit väldigt annorlunda jämfört med hur det skulle ha varit på en vanlig arbetsplats.
– Det har varit ungefär som ett sommarkollo, fast all fritid som man skulle ha haft på ett vanligt sommarkollo har blivit utbytt mot att man sitter och arbetar med sitt projekt. Jag tror att de flesta av oss har jobbat väldigt intensivt på veckodagarna och försökt slappna av lite på helgerna. Men det har blivit en väldigt koncentrerad arbetstid, vi har nog lagt många fler timmar i projekten än vad det hade blivit annars.
Coastalbyte har utvecklat ett viritual reality-spel som heter ”Puppet Fever”. Det fungerar ungefär som charader. En spelare ska i virtual reality hantera en dockteater och försöka förklara ett ord. Samtidigt ska spelarens vänner försöka gissa vad det är hen försöker säga.
Ville experimentera
Spelet är inte färdigt än men Marcus Kellner tycker att de har kommit en bra bit på väg.
– Olika utvecklare som kom hit hade kommit olika långt, en del var i startgropen medan andra var närmare färdigställning. Vi var någonstans i mitten. Det finns fortfarande kanske ett halvårs utvecklingstid kvar, men vårt mål för Stugan var att experimentera och fortsätta bygga på spelet. Och det tycker vi att vi definitivt har uppnått, säger han.