I Florida har en arrangör bakom en konsert med banden Teenage Bottlerocket, MakeWar och Rutterkin, bestämt att ta ut 999 dollar för en biljett till ovaccinerade, medan folk som har tagit sprutan endast behöver betala det mer normala priset på 18 dollar.
– Vi försöker bara göra vår show säker, säger Paul Williams till den lokala TV-stationen WFTS i Tampa Bay enligt tidningen Gaffa.
Alla har inte tagit beskedet med ro. Från politiskt håll hojtas nu att arrangören sysslar med diskriminering.
“Att debitera högre biljettpriser för personer som inte ger bevis på vaccination diskriminerar orättvist människor som tar del av sina rättigheter enligt Floridas lag”, skriver Floridas guvernörskontor i ett uttalande, enligt Gaffa som hänvisar till Consequence Of Sound.
Kampanj: Dejta en vaccad
Men punkarrangören är inte ensam om att försöka tänka utanför boxen för att förmå folk att våga vaccinera sig. Vita huset har inlett ett nytt samarbete med dejtingappen Tinder för att locka unga att ta sprutan.
Varför då Tinder? Jo, enligt en färsk undersökning är mer än hälften av amerikanska unga inom den så kallade generation Z, det vill säga människor födda 1995-2012, endast benägna att gå på en dejt med någon som är vaccinerad.
Genom kampanjen kan dejtingappens användare nu inte bara hitta närmsta vaccinationsklinik i appen, nu går det också att lägga till taggar som ”jag är vaccinerad” eller ”vaccin räddar liv” i sina biografier.
”Vi ser fram emot att kunna samarbeta med Vita huset för att se till att få 70 procent av befolkningen vaccinerad innan 4 juli”, skriver Jim Lanzone, vd för Tinder i ett uttalande.