Nästan alla, skulle det visa sig.
Stapel efter stapel pekade spikrakt uppåt i Nintendos rapport: antal sålda konsoler, sålda spel, registrerade spelare, antal timmar dessa ägnat åt varje spel.
Och allt detta var inte trots den globala krisen – utan tack vare den.
Det är talande att årets allra största – och mest otippade – spelsuccé är Nintendos eget Animal Crossing: New Horizons. Här erbjuds man ett slags alternativt virtuellt liv, där man flyttar in på en söderhavsö befolkad av urgulliga fabeldjur. Sedan lämnas man fri att disponera sin tid lite som man vill, utan några särskilda krav. Man kan umgås med sina grannar, chilla på stranden, ge sig ut på skattjakt, inreda sitt hem, och designa egna kläder. Spelets klocka är synkad med verklighetens, så att man har ett incitament att göra flera små nedslag i sin by under dagen. Man kanske gör en blixtvisit medan morgonkaffet kokas, för att se om lanthandeln fått in några roliga prylar eller redskap. Eller så passar man på att njuta av den tropiska solnedgången vid 18-tiden.
Att man dessutom kan bjuda in andra spelare till sin ö förvandlar spelet till ett socialt forum – en länk till vad som för många framstår som ett svunnet liv. Animal Crossing har fått agera skådeplats för bröllop, födelsedagskalas, politiska demonstrationer, konstutställningar, modevisningar – sociala aktiviteter som plötsligt är off limits IRL.
Sociala behov
Isabela Granic, professor i utvecklingspsykopatologi vid Radboud-universitetet i Nederländerna, ser en tydlig anledning till just att denna sorts spel blivit så populära just nu. I en intervju med Time förklarar hon:
– Man bygger sina egna trädgårdar tillsammans med andra. Man spelar i lag som besegrar andra lag. Det täcker verkligen av många av våra sociala behov i denna isoleringens tid.
Rekord i Kina och Italien
Samtidigt ger sportsimulatorer som Fifa 20 och Madden NFL 20 – vars matcher ofta streamas online – något att följa för den som otåligt väntar på att La Liga ska dra igång igen. I sportspelens värld finns det plats för både publik och atleter: virtuella turneringar för riktiga proffs har arrangerats i bland andra NBA 2K20 och Mario Tennis Aces. (Logiskt nog har vi även sett ett uppsving för publiksporten TV-spel. Trafiken på streaming-plattformar som Twitch har även den skjutit i höjden.)
En anmärkningsvärd trend är att kurvorna pekar tydligast uppåt i länder där corona-krisen varit som mest förödande. Utöver USA (där spelförsäljningen i mars var den högsta på tio år) har spel som Fortnite och Honor of Kings krossat sina tidigare rekord i Italien respektive Kina.
Nyligen fick vi det kanske tydligaste kvittot på spelens roll i vår nya verklighet: en brittisk undersökning där hälften av de tillfrågade upplever att spelandet aktivt sänker deras orosnivåer när de befinner sig i lockdown.
– Många oroar sig för sin egen hälsa, eller sina föräldrars. Receptet för ångest är: oförutsägbarhet, hjälplöshet, och ett potentiellt hot någonstans där ute, som man inte har någon makt att bemöta. Och vad är spel riktigt, riktigt bra på? Att ge dig kontroll, förutsägbarhet, och förmågan att övervinna potentiella hot med hjälp av saker man faktiskt har makt att göra, avslutar Isabela Granic.
World of Warcraft
Att spelgiganten Activision Blizzard just lagt ett spektakulärt kvartal till handlingarna, kan de bland annat tacka gamla arbetshästen World of Warcraft för. För många spelare är det nämligen värdefullt att i turbulenta tider kunna återvända till onlinerollspelens grand old man, som erbjudit en trygg, välbekant famn ända sedan 2004.
Fifa 20
När fotbollsligor världen över ställs in, flockas fansen till Fifa istället – sportspelens kung. Enligt utgivaren Electronic Arts har den senaste delen, Fifa 20, nått 25 miljoner spelare – ett massivt uppsving jämfört med föregångaren Fifa 19:s relativt svala mottagande. Fifa 20 är även ett populärt spel i streaming-sammanhang – det vill säga att det finns virtuella matcher att titta på online, för den som hellre agerar publik än att snöra på sig Messis skor.
Call of Duty: Warzone
Död och elände fortsätter locka många spelare, även när man kanske kan tycka att det finns tillräckligt av den varan
i verkligheten. Krigsspelet Call of Duty: Warzone – där 150 kombatanter åt gången gör upp i en fiktiv ryskockuperad stad – har kommit upp i svindlande 60 miljoner registrerade spelare sedan premiären i mars.
Animal Crossing: New Horizons
Det är ingen slump att välgörenhetsorganisationen Safe In Our World rekommenderar Animal Crossing: New Horizons som ”den perfekta mentala tillflyktsorten” under corona-krisen. Istället för att kriga mot utomjordingar eller försöka överleva en zombie-apokalyps, påtar man i rabatten, går och fiskar, eller inreder sitt hem så mysigt som möjligt.
Counter-strike: Global Offensive
Medan Fifa 20 simulerar en ”riktig” sport, är first-person shooter-spelet Counter-strike en sport i sig. Det arrangeras enorma turneringar i spelet – inte bara online, utan även i fysiska arenor med storpublik. I år har dock tävlandet fått flytta till-
baka till internet istället. Counter-strike: Global Offensive har varit ett jättefenomen ända sedan det släpptes 2012 – men det är inte förrän under corona-krisen som det kommit upp i över en miljon spelare samtidigt.
Fortnite
Man kan betrakta Fortnite som en barnvänlig version av Call of Duty: Warzone. Upplägget är på många sätt snarlik, med enorma nagelbitare till bataljer av ”herren på täppan”-snitt. Fortnite är dock inte någon krigssimulator, utan påminner mer om en klatschig tecknad film till stilen. Under krisen i Italien var det många som tog sin tillflykt till just denna färgglada online-värld.