Men en enda flygresa tur och retur till Medelhavet belastar miljön med totalt ett halvt ton koldioxid.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi tycker man ska ta tåget i högsta möjliga mån, när det är möjligt. Men ska man lite längre bort kan det ju vara svårt. Tyvärr är det i dag både krångligt och dyrt att åka tåg genom Europa, säger Helena Myrman, projektledare på nätverket Schyst resande som flera fackförbund och organisationer, som Fair Action, står bakom.
Oftast dyrare
Tåget tar inte bara längre tid utan är också i de allra flesta fall dyrare än flyget. Dagens ETC har jämfört priser och tidsåtgång för resor till populära turistmål i slutet av juli. Skräckexemplet är Stockholm – Málaga som tar runt 40 timmar enkel väg och kostar över 8 000 kronor per person. Men för kortare sträckor går det att faktiskt att komma betydligt lindrigare undan. Stockholm – Berlin med Veolias nattåg kostar knappt 1 100 kronor och tar runt 20 timmar.
En som vet det mesta om tågresande är Svante Sjöstedt från Göteborg. 2008 lovade han sig själv att inte flyga privat på tio år och det har han hållit. Istället har det blivit flera långresor med tåg.
– Jag tågluffade med min fru och två barn ner till Italien i somras där jag har släktingar och det blev en jättefin resa. Vi åkte över alperna, stannade till några timmar i Hamburg, München och Basel, berättar Svante Sjöstedt.
Sedan 2008 har han tagit tåget till städer som Budapest, Amsterdam, Berlin och London. De senaste åren har det dock blivit allt krångligare att resa på räls. SJ erbjuder inte längre utlandsbokning och flera internationella nattågslinjer har lagts ned, bland annat i Danmark och Tyskland. Svante Sjöstedt tog hjälp av en resebyrå får att boka förra sommarens tågluff.
– Det krävdes mycket planering och det känns som att det idag krävs att man är lite av en entusiast, säger han.
Hans bästa tips för den som vill resa med tåg men är ovan är att köpa ett Interrailkort, ta hjälp av en resebyrå för bokningar och se till att ha gott om tid för alla byten längs med vägen.
– Sedan har jag på senare tid upptäckt att det finns en Facebook-sida som heter Tågsemester. Där skickar folk in frågor hela tiden och så kommer massa tips på hur man kan åka, säger Svante Sjöstedt.
Inte helt flygfritt
Helt flygfritt har det inte blivit. Jobbet har tvingat upp honom i luften ett fåtal gånger men även när han ska på tjänsteresor försöker han välja tåg. Eftersom han är miljöutredare på Göteborgs stad har arbetsgivaren inget att invända trots att det kan ta längre tid.
– Jag gjorde en jobbresa ner till Paris som jag nästan ångrade eftersom jag blev så trött. Tåget gick på natten men det fanns inga ligg- eller sovvagnar. Jag är ganska lång så det blev obekvämt att sitta helt enkelt, säger Svante Sjöstedt.
Helena Myrman menar att svenskarna måste lägga om sin resvanor eftersom de idag inte är klimatmässigt hållbara. Vi reser till exempel för långt alldeles för ofta.
– Man kanske får se långresan som en lyxgrej man gör sällan, men i gengäld kan man vara borta lite längre. Om man flyger tur och retur Thailand har man redan överskridit sitt koldioxidutsläpp, som man bör sprida på någon slags hållbar nivå. Samtidigt är vi positiva till att folk reser. Vi vill inte att de slutar att flyga till länder längre bort, säger hon.
Missa inte Dagens ETC:s guide Flyg vs tåg: priser och sträckor