BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Den research jag har gjort kan sägas var mer känslomässig. Jag har framför allt läst och studerat det som har sagts som rör händelserna omkring morden, säger dramatikern Kristian Hallberg.
Att han har använt de verkliga ortsnamnen till fiktiva berättelser är för att markera allvaret.
– Vi flyr mycket in i fiktionaliserade mord i film och i böcker. Där principen är att ju blodigare mord, desto bättre drama. Genom att behålla de verkliga ortsnamnen vill jag föra diskussionen till att detta faktiskt är något som också händer på riktigt, det händer här och nu, säger han.
”Djupt sorgligt”
När det gäller aktualitet kommer Skånska mord 1989–2015 att ha premiär mot en fond av mycket verkliga mord, som sker inte långt ifrån teaterscenen.
– Det är djupt sorgligt det som händer, samtidigt är det ju så det ser ut i världen. Det som händer är att luppen just nu är över Malmö, säger Kristian Hallberg.
Det är sex verkliga mord på sex olika platser som gestaltas i föreställningen. Skånska mord handlar om de anhöriga, vad som händer i anslutning till morden, vad som föregick dem och vad som hände efteråt. För Kristian Hallberg har det dessutom känts viktigt att lyfta fram vår syn på och vårt behov av att hitta någon som kan ges skulden.
– Det är tydligt att när något hemskt sker så vill vi ha en för-övare. Jag tar här fram en del av vad som har sagts i diskussionen kring de som pekas ut. Vad jag vill ha sagt är att vi kanske inte ska vara så snabba med att peka finger mot någon annan, utan se mer på vår roll i det också.
Drömsk uppsättning
Kristian Hallberg har som dramatiker följt arbetet med att skapa den färdiga föreställningen.
– Det blir en drömsk uppsättning, som ger publiken möjlighet att vila i sorgen och i minnet av vad som har hänt, säger han.
För Kristian Hallberg och Malmö stadsteater har det varit viktigt att föreställningen görs på ett sätt som är respektfullt mot dem som har varit i den verkliga situationen, där en nära anhörig har tagits ur livet genom mord och våld.
– Vår teaterchef Kitte Wagner har varit i kontakt med RAV, Riksorganisationen för anhöriga till våldsdödade, och haft ett personligt möte med deras ledamot i Skåne. Reaktionen har varit positiv och de är glada över att vi har informerat dem. RAV har i sin tur informerat sina medlemmar om pjäsen. Några av de anhöriga är inte med i RAV och dessa har teatern kontaktat brevledes, berättar Carin Hebelius, informatör för Malmö stadsteater.