En sommar med sol, skräck och spännande spökerier? Eller kanske en tipp till New York, där strömmen går under en värmebölja och där några unga par hittar kärleken medan mörkret faller?
Jenny Wickberg har samlat en bukett med bra sommarböcker för barn och unga.
Svåra familjeförhållanden är ett tema i flera av sommartipsen och det är föräldrarna som ställer till det. Vi har Amalia som får en hel rad med bonusföräldrar, Elias som ljuger för att göra sina skilda föräldrar glada, Isak som upptäcker att han har en storasyster ingen berättat om och syskonen Bea och Ezra som växer upp med hot och våld.
Men med bland böckerna finns också berättelser om skräck och spöken, en hel del humor och en gnutta filosofi.
Bilderböcker
”Galet många bonusföräldrar”
Av Kim Fupz Aakeson och Signe Kjær
Amalia bor med sin mamma och pappa. När den första bonusmamman dyker upp i hennes liv blir hon förvånad. Men det är bara början. Raden av nya föräldrar som dyker upp tycks aldrig ta slut och Amalia blir alltmer trött på det hela.
En lekfullt skruvad berättelse om en skilsmässa, där barnet står för förnuftet medan de vuxna är helt uppslukade av sig själva. Illustrationerna understryker Amalias växlande känslor kring det som sker, medan de vuxna skapar oreda och beter sig självupptaget.
Förlag: Berghs.
Ålder: 3–6 år.
”Två små riddare”
Av Bjørn F. Rørvik och Alice Lima de Faria
De två små riddarna Rosenbuske och Bang skickas ut för att hämta hem den försvunna prinsessan. Färden tar dem till Drakens grotta. Så långt har berättelsen lånat ingredienser från den klassiska sagovärlden. Men de två riddarna är allt utom klassiska och Drakens grotta har tydliga likheter med en nutida nattklubb. Sammantaget blir det en rolig och charmfull berättelse med ett för alla lyckligt slut.
Förlag: Lilla Piratförlaget.
Ålder: 3–6 år.
”Hur vet man att en hund”
Av Naima Chaboun och Joanna Hellgren
Boken följer två barn genom en promenad och ett samtal, där tankar och associationer vävs samman med det som ögat ser. Upptakten till boken var frågan ”Hur vet man att en hund är en hund”, som ställdes av Channa Chabouns då treåriga son. Joanna Hellgrens livfulla bilder följer smidigt det som sker. Resultatet är lika enkelt som smart, med tankelekar som balanserar fint på gränsen mellan roligt nonsens och filosofi.
Förlag: Rabén & Sjögren.
Ålder: 3–6 år.
Böcker för barn i mellanåldern
”Akamella, andarnas rike”
Av Lowe Aspviken
Gustava, 11 år, bor på Södermalm i Stockholm med sin familj. I Europa rasar andra världskriget. Storebror Georg får börja arbeta på tåget norrut med deras pappa för att hjälpa till med ekonomin, men försvinner mystiskt under en tågresa. Gustava får hoppa in i sin brors ställe. Bokens första del är en realistisk skildring av vardagslivet, medan slutet leder in i Tornedalens värld av spöken och andeväsen av det mer obehagliga slaget.
Bokens andeväsen kommer från traditionella berättelser från trakten och den övergivna begravningsplatsen Akamella finns på riktigt.
Förlag: Alfabeta.
Ålder: 9–12 år.
”Parasiten och 11 andra rysare”
Av Petter Lidbeck
När min dotter gick på mellanstadiet hade hon en bok med spökhistorier som självklart följde med på alla lägerskolor och kompisövernattningar, där den lästes högt ur. Petter Lidbecks samling skräckberättelser har alla förutsättningar att få samma roll. Novellerna är lagom långa för en stunds högläsning, där spänningen stiger till en oväntad kulmen. Mest skrämmande är att allt utspelas i en vardag som är lätt att känna igen sig i för alla svenska barn i åldersgruppen. Som i all skräck finns det lärdomar att dra. Här handlar det om grupptryck, trakasserier och falskhet.
Förlag: Rabén & Sjögren.
Ålder: 9–12 år.
”En äkta ljugis”
Av Ingrid Olsson
Elias, 12 år, inleder sommarlovet med att säga en lögn. Hans föräldrar är skilda och han ljuger för att göra pappa mindre ledsen och arg. Sedan ljuger han för mamma, för att hålla henne från att kontakta hans pappa. I honom skaver också att han trivs bäst hos mamma, där Christoffer och hans dotter just håller på att flytta in, än hos pappa som inte kan dölja sin ensamhet och svartsjuka.
Obehaget och den vardagliga dramatiken sipprar in i berättelsen efterhand och lögnerna blir allt värre. Räddningen finns hos Christoffer som både lyssnar och ser.
Förlag: Rabén & Sjögren.
Ålder: 9–12 år.
Böcker för unga
”En hemlig syster”
Av Ida Ömalm Ronvall
Isak, 16 år, upptäcker en dag av en slump att han har en storasyster som han inte tidigare vetat om. Han har vuxit upp som enda barnet och insikten drabbar honom hårt. Isak försöker ta reda på sanningen, men trasslar in sig själv i ett virrvarr där lögn läggs på lögn. Isaks syster Fanny, 19 år, söker mest efter vem hon är och hur hon ska leva sitt liv som vuxen.
En bok om vikten av att våga prata och om hur en pappas svek kan drabba om och om igen.
Förlag: B. Wahlströms.
Ålder: 12–15 år.
”Black out”
Av Angie Thomas med flera
Att samla sex bästsäljande författare för att skriva en berättelse som gör svarta ungdomars verklighet mer synlig gör mig först tveksam. Många kockar, ni vet … Dessutom ett upplägg där det råder hög risk för övertydligheter. Resultatet är också ojämnt och ryckigt – men innehåller fina poänger och är klart annorlunda.
Platsen är New York som mitt i en värmebölja drabbas av ett långvarigt elavbrott. Det är en berättelse som skulle kunna kategoriseras som feel good för unga och som bjuder på kärlek av alla slag och. Pojke-flicka. Pojke-pojke. Flicka-flicka. Unga och äldre. Det är ingen erotik men gott om kyssar och hångel. Inte så mycket annan spänning, men rik på den romantiska varianten.
Sammantaget är det en kollektivberättelse där alla är svarta, vilket bjuder på en del insikter.
Förlag: Vox by Opal.
Ålder: Från 15 år.
”Om du lämnar mig här”
Av David Levithan och Jennifer Nivan
När tonåringen Ezra vaknar en dag är hans storasyster Bea försvunnen. Hon har rymt hemifrån och Ezra är till en början den enda som kan kontakta henne via en hemlig mejladress.
Den drygt 300 sidor långa boken bygger på mejl, mest mellan syskonen men mot slutet även till och från några andra. Berättelsen innehåller flera överraskande vändningar och formen fungerar perfekt för att förmedla både tankar och känslor.
Det Bea rymde från var en dysfunktionell familj, men historien som nystas fram leder till att en förändring alltid är möjlig. Inte för alla, men för den som vågar och verkligen vill.