Åh, vad jag har sett fram emot ”The House” som precis har haft premiär på Netflix. Tillsammans med stopmotion-animatörerna Emma de Swaef, Marc Roels och Paloma Baeza har den svenska allkonstnären Niki Lindroth von Bahr skapat långfilmen ”The House”. Lindroth von Bahr har tidigare experimenterat med stopmotion-animation i mängder av melankoliska kortfilmer och konstinstallationer samt, inte minst, skapat kostymer för regissören Johan Rencks videor för David Bowies sista album, ”Blackstar”.
Livet mellan öarna
Musik
I slutet av januari öppnar en utställning på Londons Tate Britain om brittiskt svart konst och musik. Skivetiketten Soul Jazz har länge dokumenterat karibisk exil-kultur och dess utveckling i Storbritannien, och ger nu därför ut ljudspåret till utställningen med den långa titeln ”Life Between Islands - Soundsystem Culture: Black Musical Expression in the UK 1973-2006”. Ljudspåret är en tilltalande tidsresa från lovers rock och det sena 1970-talets jazzfunk hela vägen fram till det nya millenniets avarter av jungle och drum’n’bass.
Du hör albumet i fråga på valfri streamingtjänst från den 21 januari eller köper ett fysiskt exemplar med diger ackompanjerande bok från soundsoftheuniverse.com.
Åland blir tonsatt
Musik
Apropå liv mellan öar har den amerikanska duon Jeremiah Chiu och Marta Sofia Honer gett ut en försmak av något bedårande från en annan ö-grupp; Åland.
”By foot by sea” är ett väldigt vackert stycke musik där Honers fiol möter Chius analoga syntar och fältinspelningar på just Åland. Inspelningsresan till Östersjön utgör grunden för duons kommande album ”Recordings from The Åland Islands” för Chicago-etiketten International Anthem.
Du hör ”By foot by sea” på valfri streamingtjänst.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.