Dubbelt investerad
Regissören, Alexander Lönn, driver tillsammans med Louise Ardefelt Dark Duck studio, som även producerar ”Drama queen”, så han är dubbelt investerad i tv-serien.
– Jag fick förfrågan sommaren 2017 att läsa manuset till första avsnittet, och avgöra om det var något som Dark Duck studio var intresserad av. Och jag fastnade på en gång. Det kändes så unikt att ta hbtq-frågan med lite humor. Det finns många bra hbtq-serier, som ”Torka aldrig tårar utan handskar”, men jag tyckte det var nytt och befriande med humor. Vi är inte rädda att trampa någon på tårna. Vi skämtar om ett ämne som får folk att tänka till kring den här frågan.
Genremässigt menar han att det finns tydliga beståndsdelar.
– Det här är liksom Solsidan goes hbtq på något sätt. Det är himla intressant att dyka ner i.
Ungefär ett och ett halvt år har gått åt till förproduktion, prata med tv-kanaler och att få in finansiering till piloten.
– Vi har pitchat serien till flera bolag och fått en del napp hos folk som tycker det är intressant. Men i och med att vi är ett ganska nytt bolag så vill de se något vi gör. Så då bestämde vi oss för att få in finansiering till att göra en pilot först.
Dels är det egna insatser, dels andra som gått in med pengar, och dels är det produktplaceringar och sponsorspengar.
Dark Duck studio är alltså nya i branschen och får därmed gå den långa vägen innan ”Drama queen” eventuellt kommer att sändas på någon kanal.
– Ja, i två år har vi funnits ungefär. Innan dess var vi verksamma i Los Angeles både jag och Louise. Det här är vår första tv-produktion. Innan har vi mest hållit på med novellfilmer. 2017 spelade vi in ”En sista gång” och i somras en film som heter ”Gretas bed and breakfast”.
Realistisk sitcom
Paret Lönn och Ardefelt har lite olika vägar in i tv-branschen. Ett par var de redan innan, men han har bakgrund som kock och hon som sjuksköterska. Alexander hamnade, via tv-producent inom travsport, på UCLA:s regiutbildning i Los Angeles och Louise utbildade sig samtidigt inom design där.
– Samtidigt började hon få upp ögonen för film mer och mer, och sedan dess har vi samarbetat, berättar Alexander.
”Solsidan goes hbtq”. Skulle du beskriva Drama queen som en sitcom?
– Situationskomik är det ju, men det är även realistiskt. Vi har sagt att om du tar ”Modern family” och ”Vänner ”och slår ihop dem så kommer det här ut. Vi tar situationskomiken från ”Vänner” och det ultrarealistiska i ”Modern family” och blandar ihop dem.
Vanligtvis musikalartist
Den manliga huvudrollen, Amadeus, spelas av Christian Arnold. Han har synts i nämnda ”Torka aldrig tårar utan handskar” och är vanligtvis musikalartist. Hanna Alsterlund spelar hans syster Alexandra. Medan Alexander Lönn tagit sig tid för intervju så har de repeterat en scen i baren för fullt.
– Jag blev kontaktad av Alexander, och skulle först vara med i en av hans novellfilmer. Sen för ett tag sedan så frågade han istället om rollen som Alexandra, så det har gått rätt fort, berättar Hanna Alsterlund.
Hon är för de flesta känd som Johan Falcks dotter, i filmerna med Jacob Eklund i titelrollen. Runt 15 stycken har det blivit sedan hon var barn i de första uppskattar Hanna. Det är en del skillnader i produktionerna.
– Man märker att det är mer folk i Johan Falck-filmerna. Men jag upplever ändå det här som en rätt stor produktion också. Det är mycket folk bakom kameran, manusförfattarna är med även under inspelningen och så. Det är roligt att både dom och regissören är öppna för att man är med och påverkar. Vi jobbar tillsammans och det är väldigt flexibelt, säger Hanna.
Piloten klar i februari
Som syskonparet Amadeus och Alexandras mamma dyker ett för många välbekant ansikte upp. Hon spelas av Inger Nilsson, för alltid förknippad med Pippi Långstrump som hon spelade som barn.
– Man var lite star struck när man träffade henne första gången. Men det blir väldigt roligt att se henne i en totalt annan roll, säger Alexander Lönn.
Piloten ska finnas klar i slutet av februari, och då ska de intresserade kanalerna få titta på den.
– Går allt som det ska där så kommer vi att spela in resterande avsnitt i början på hösten, för att sedan ha premiär i början av 2020, säger Alexander.
På pilotinspelningen är humöret gott och tron på att det ska bli en hel serie stor.
– Ja, det hoppas jag absolut. Det är en ganska unik idé jämfört med vad som går just nu. Det ligger rätt i tiden, säger Hanna Alsterlund.