Hyttdreva går av stapeln 7 och 8 augusti men redan i förra veckan var Sofie Reed på plats och inspekterade olika lokaler och gjorde en spelning på Bredsjö stationshus. Hon kommer ursprungligen från Ludvika.
– Det är lustigt, som sjuttonåring var jag på väg till teaterutbildningen som då fanns i Bredsjö, men det blev USA i stället. Och nu är jag tillbaka i trakten 30 år senare, säger Sofie Reed.
Blev för dyrt att spela med band
Hon har en lång karriär som musiker i det stora landet i väst bakom sig. Det började med att hon fick göra scenkläder åt Ray Charles dotter Sheila Ray Charles för att senare sjunga med som bakgrundssångerska på scenen. Det gav kontakter med andra inom musikbranschen och i slutet av åttiotalet jobbade hon bland annat med folket runt Prince, som gärna ville hjälpa hennes karriär. Men efter några år tröttnade hon på genren och eftersom det blev för dyrt att resa runt och spela med ett band så blev lösningen att göra allt själv.
– Jag kompar mig själv med en stompbox byggd av en gammal vinkartong och spelar olika stränginstrument och sjunger och spelar munspel.
Bygger på blues och folkmusik
Att det låter mycket och mäktigt kan ETC Bergslagen intyga efter att ha hört spelningen som Sofie Reed gjorde på Bredsjö stationshus. Publiken i den fullsatta stationen klappade takten och gav henne rungande applåder efter varje spelad låt.
– Min musikstil kallas för roots-music och bygger på blues och folkmusik. Från början innebar det att man lite grann tog vad man hade och gjorde instrument av det.
Förutom stompboxen och munspelet växlar hon mellan de tre stränginstrumenten dulcimer, lapsteel och vad hon kallar ”cigarr-boxgitarr”. Dulcimern är ett folkinstrument i USA som närmast kan liknas vid en slags smal gitarr med halsen lagd ovanpå kroppen. Lapsteel blir ungefär knästeelgitarr på svenska och ”cigarrboxgitarren” ser ut som en vanlig elgitarr med en solid fyrkantig kropp.
– När jag sedan ska hålla workshop i samband med Hyttdreva tänkte jag berätta min historia för de unga tjejerna och ge min version av vad musiken handlar om för mig.
Sofie Reed betonar att det kommer att handla mycket om att ge tjejerna självförtroende genom uppmuntran.
– Det finns många tjejer som har komplex för sin röst, att den inte tillräckligt vacker. Till dem vill jag bara säga, lyssna på Bob Dylan, han kunde inte heller sjunga, men det har ju gått rätt bra för honom ändå. Jag vill ge tjejerna en grund att stå på, en filosofi. Det gäller att hitta sina egna värderingar och jobba vidare med dem. Det tror jag på.
”Annorlunda i USA”
Hon kommer att hålla övningar i sångskrivning genom att lära ut olika sätt att skriva låtar på. För den som inte vill göra det går det att göra om gamla låtar och tolka dem.
– Svenska tjejer kan vara präglade av att inte få sticka ut. Jag har en känsla av att det finns en känsla av att man inte ska tro att man är något här. I USA är det helt annorlunda. Jag lär inte ut att man ska tro att man är bättre än andra, men om man tror på sig själv så tror man även på andra. Det är en helt annan grej, säger Sofie Reed.