Trotta säger att övervakning länge har funnits som tema i olika sorters populärkultur där vi hela tiden hittar nya tolkningar.
– Allteftersom att tekniken utvecklas ändras frågeställningarna. Men det är svårt att veta om frågorna är en reaktion på det som händer i samhället eller en fruktan för vad som skulle kunna hända.
I många filmer blir övervakningen en sorts spegling av det som samhället i stort är ängsligt över, enligt Trotta, och Prism-skandalen, där Edward Snowden avslöjade att NSA spionerar på civila hela världen över, märks redan i film.
– I den senaste Captain America-filmen avslöjas att det är någonting som inte stämmer med hans uppdragsgivare S.H.I.E.L.D, som är kopplad till regeringen. Trots att filmens manusförfattare hävdar att denna aspekt var med i filmen innan Snowdenskandalen uppdagades har filmen definitiva kopplingar till Snowden.
Ofta är filmerna kritiska till massövervakningen, trots att den införs med goda avsikter.
– Tanken i filmerna är att övervakningsteknik ska användas som ett verktyg för att bibehålla fred och trygghet genom att göra intrång på medborgarnas privatliv. Problemet är sällan att övervakningssystemen används, utan snarare hur de används eller att någon har mixtrat med dem. Ironiskt nog är det oftast strävan att skapa en utopi med dessa metoder som lägger grunden till en dystopi.
”Problematiserar samhällstrender”
Traditionellt har många sett ner på populärkulturen och anklagat den för att förenkla och för att se allting i svart eller vitt, säger Joe Trotta.
– Men mycket av det som har visats i populärkulturen har problematiserat samhällstrender, ofta utan att erbjuda färdigförpackade svar. Och eftersom dessa historier använder sig av påhittade protagonister och extrema situationer kan de framställa problemen på ett sätt som verklighetstrogna reportage inte kan.
Kanske är det just därför som just övervakning fortsätter att vara ett frekvent tema inom populärkulturen, trots att de känns allt mindre avlägsna.
– Ända sedan George Orwell skrev 1984 har övervakningssamhället problematiserats många gånger i populärkulturen, till exempel I filmer och böcker som V för Vendetta, Brazil, The Lives of others, Minority report och Bourne-trilogin. Jag tror snarare att sådana frågor blir mer intressanta när de blir vanligare i vardagen – det blir lättare att relatera.
Utöver filmer och böcker tycker Trotta att vårt förhållande till privatliv och övervakning har blivit ambivalent genom dokusåpor och möjligheten att sända allt vi gör via våra telefoner.
– Det handlar inte bara om regeringar som övervakar, utan också om övervakning som underhållning och frågan, eller hotet, om spontan övervakning från vemsomhelst, närsomhelst.