– Jo, jag gillar både Gilda Radner och Mary Tyler Moore.
– Båda är döda.
Ja, Katherine Newbury (Thompson) må ha hur många tv-priser som helst, men hennes referenser är inte särskilt moderna. Detsamma gäller hennes talkshow, som hon nu riskerar att sparkas från eftersom tittarna sviker. I en värld av virala klipp på Jimmy Fallon och James Corden funkar det inte längre att vara en Twittervägrande programledare som bjuder in åldrande demokratiska politiker i stället för realitystjärnor och som dessutom vägrar interagera med sin publik.
Och ärligt talat verkar Katherine inte ha gjort så mycket för att lyfta sin show ur mängden. Hon har knappt träffat sina manusförfattare, som alla är vita män mellan 30 och 50. Kan lösningen vara att anställa en kvinna (som dessutom har indiskt påbrå)?
Sätter fingret på vår tid
Molly (Kaling) får jobbet trots ett mycket tunt komedi-CV. Hon blir snabbt impopulär eftersom hon säger vad hon tycker. Men kanske är det hon som kan rädda showen?
”Late Night” sätter fingret på vår k(l)icksökande tid, där det som en gång var intervjuprogram med ett och annat musikinslag nu har blivit ett krig om vem som kan locka in flest tittare via virala klipp på Youtube. Samtidigt är filmen ett inlägg i debatten om vem som egentligen får vara rolig i tv. Vita män har betydligt fler av jobben, inte bara framför kameran utan även i manusleden.
Mindy Kaling, som både spelar Molly och har skrivit manuset till filmen, är kanske mest bekant från amerikanska ”The Office” och ”The Mindy Project”, som hon både skapade och spelade huvudrollen i.
Inte riktigt komedi
Det är lite fel att sälja in den här filmen som en komedi. ”Late Night” är ett relativt nedtonat och inkännande drama om två kvinnor som kämpar i varsin ände av karriären. Komik är temat, men inte metoden. Ett bra val av filmskaparna. Däremot är det ganska småputtrigt hela vägen. Det är inte superdramatiskt, inte jätteroligt och tyvärr inte särdeles rörande ens när karriären och förhållandet med Parkinsonsjuke maken (Lithgow) står på spel samtidigt.
Snygga kläder
Däremot är det ovant och välkommet att se Emma Thompson som osympatisk och egoistisk tv-stjärna. Filmens kostymör måste ha njutit av att skapa alla snygga kavajer, byxor och skor som huvudpersonen bär i sitt program. Och nu i sommar är Thompson på besök hos Jimmy Fallon och skapar virala klipp. Because of course.