Efter andra världskriget fanns en idé på Husqvarna-fabriken om att ta tag i framtiden och skapa en bra gemenskap på arbetsplatsen. Det var då tidningen Insyn kom till, där de uppskattade karikatyrbilderna av de anställda fanns med.
– Tidningen var en chans för de anställda att bli hörda. Alla fick yttra sig och säga vad de tyckte, ofta var det högt i tak. Istället för att de missnöjda höll tyst och bar runt på åsikter, fick alla chansen att visa vad de kände, säger Rickard Bindberg, museichef på fabriksmuseet, som nu ställer ut bilderna.
Bland annat fanns en del i tidningen som hette ”VD:n svarar”. Där fick de anställda ifrågasätta verkställande direktören som i sin tur svarade på kritiken.
– På så sätt blev det ett bra samtal och utan att ta någon i örat kunde vd:n möta de frågor som fanns på ett bra sätt, säger Rickard.
Insyn lästes av de allra flesta i Huskvarna på denna tid. Antalet anställda på bruket var som mest uppe i 5000(till skillnad från dagens 1500), så nästan alla i området hade någon anknytning till företaget.
Månadens krumelurer
I tidningen speglades ofta den vanliga arbetaren. Vad han tyckte och tänkte och hur hans arbete fungerade. Men den mest uppskattade delen i tidningen var onekligen ”Månadens krumelurer”, där karikatyrmålningar av de oftast högt uppsatta männen avbildades.
– Karikatyren speglade utseende och karaktär, men också styrkor och svagheter hos personen i fråga. Ofta ville Thor Engström, som gjorde de flesta karikatyrerna, visa på egenskaper hos de styrande som folk inte kände till, säger Eva Charlotte Dahnberg, utställningsansvarig och guide.
Även om bilderna kunde vara tillspetsade ibland så var de allt som oftast inte taskiga. Det var högt i tak men det fanns också gränser. Karikatyren av den fruktade vd:n Gustaf Tahm, på en lite löjeväckande minimotorcykel, publicerades aldrig...
Familjär arbetsplats
Numret kom ut ungefär en gång i månaden och skrevs av en utsedd redaktion med anknytning till företaget. Toleransnivån var hög trots en tid med stark hierarki.
– I dag skulle inte en liknande tidning kunna finnas med samma innehåll. Det finns inte längre plats för individen att tycka och tänka, säger Eva.
Arbetsplatsen blev ett ställe att umgås och även efter jobbet träffades arbetskamraterna. En speciell gemenskap bildades och alla var intresserade av vad som skulle skrivas i nästa upplaga av Insyn.
– Stämningen var mycket familjär på denna tid, ”vi”-känslan var stark. I och med att fackrörelsen var starkare då samt att folk kände till sina rättigheter på ett annat sätt, vågade folk säga vad de tyckte utan att det fick negativa konsekvenser. Tidningen fungerade som en ventil där det fick pysa ut på ett sakligt sätt, säger Eva.
Köptes upp
Husqvarna AB hade under en lång tid varit ledande inom försäljning av bland annat motorcyklar, vapen och symaskiner. Sakta men säkert trappades antalet varor ner i och med att företaget köptes upp av Electrolux. Då ändrades strategin helt och många anställda fick lämna företaget.
– Samhörighetskänslan som varit så stark tidigare och orken att göra en tidning upphörde helt enkelt, säger Eva.
Sista numret av Insyn kom ut år 1978.
Viktor Ylenfors