BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Hittills har genren "Nordic noir" dominerat. Samhällskritik och svårmod i krimförpackning verkar vara oemotståndligt. Sandra Wejbro, nöjesredaktör på Aftonbladet, är tveksam till om någon annan genre kommer kunna slå lika stort.
– Det är en så tydlig och lockande paketering som kan innehålla väldigt många olika typer av serier, från mystiska Jordskott och Ängelby till mer klassiska kriminalserier som Modus och Follow the money, säger hon.
Förhoppningar på mer bredd
Men förhoppningar finns om att det nyväckta intresset för skandinavisk tv ska sträcka sig även till andra typer av serier. Den politiska dramaserien Borgen från Danmark och norska komediserien Lillyhammer har till exempel båda fått stor internationell spridning. Nu har norska NRK också meddelat att Skam förmodligen ska få en amerikansk motsvarighet.
– Det finns ett stort intresse för Skam. Det är tydligt att det går att få en träff med drama som känns autentiskt, relevant och originellt, säger Ivar Køhn, dramachef på NRK.
Men han säger att NRK aldrig gör serier med den internationella marknaden i åtanke. Ju mer lokalt, desto större succé globalt, menar han.
Kristian Hoberstorfer, utvecklingsansvarig på SVT, är inne på samma spår.
– Vi rör oss med begreppet "glokalt". Som public service-kanal måste vi fokusera på den inhemska publiken. Samtidigt ser gemene man på internationella serier, så vi försöker utgå från vad publiken förväntar sig av en viss genre, säger han.
Ingen exakt vetenskap
Det leder till serier som även internationella tittare kan förstå, men som samtidigt är förankrade i något de inte sett tidigare, menar Kristian Hoberstorfer.
Men han poängterar att det inte är en exakt vetenskap.
– Det handlar om en kombination av trender, psykologi, filosofi och genrer. Det är en oerhört kollaborativ process med kloka hjärnor från olika håll, men det finns ingen patentlösning. Träffar man rätt så träffar man rätt.
Det har varit danska och svenska serier som gått i bräschen för utvecklingen, men nu har Norge också blivit en del av den nordiska tv-vågen, säger Ivar Køhn. I Storbritannien har intresset för Danmark till och med spridit sig till design och bakverk, berättar Helena Aurø, marknadsansvarig på danska DR.
Enligt henne finns intresset för skandinavisk tv främst på den europeiska marknaden. USA har också börjat köpa in serier, men då handlar det främst om rättigheterna att göra egna versioner.
"Upplagt för jätteflopp"
Om en amerikansk Skam får samma genomslag som den norska originalversionen fått i Norden återstår att se. Det är först när alla bitar fallit på plats och man hittat en amerikansk metod för att förverkliga den som det lär bli av, säger Ivar Køhn.
Men Sandra Wejbro är tveksam till om Simon Fuller, brittisk pop-magnat och mannen bakom Idol, som köpt rättigheterna, är rätt person för projektet.
– Det låter som upplagt för en urvattnad jätteflopp, åtminstone i händerna på en superkommersiell Idol- och Spice Girls-man. Amerikanska serier som riktar sig till en ung publik brukar oftast känna sig tvungna att ha en uppfostrande ton, en plastig moralkaka på slutet. Det som är bra med Skam är ju att man slipper allt sådant.