Lite förenklat är det idén bakom Nätverkskollen, ett digitalt jobbexperiment som initierats av Lernia, där de bjuder in allmänheten till arbetet med att skapa en bättre arbetsmarknad.
– Som individ kan du vara med och påverka en gång vart fjärde år, när du lägger din röst i valet. Men vi vet att många vill göra mer än så, säger Johanna Hallander, projektledare för Nätverkskollen
Öppna upp allmänhetens nätverk
Enligt en SIFO-undersökning som Lernia lät göra vill 45 procent av Malmöborna göra något för att förbättra situationen på arbetsmarknaden. Tanken med Nätverkskollen, som Lernia nu genomför i Malmö och på fem andra orter i landet, är att försöka hitta ett sätt där allmänheten via sociala medier kan öppna sina nätverk för de jobbsökande som saknar de kontakter som kan leda vidare till jobb.
– Unga som nyss har gått ut gymnasiet och de som har flyttat hit från andra länder är två grupper som kan sakna egna nätverk. Men det är egentligen ett problem som kan drabba vem som helst. Det kan räcka med en flytt från Kalmar till Västerås för att nätverken ska försvinna, säger Johanna Hallander.
På varje ort där experimentet genomförs finns det en person som söker jobb. I Malmö är det 28-åriga Chaimae Hamri som letar efter arbete. Hon kommer från Marocko och har också bott i Italien. Av hennes CV framgår att hon har en utbildning i marknadsföring och talar arabiska, franska, italienska, spanska och engelska. Efter att ha varit i Sverige i ett år och här fått fem månaders undervisning i SFI så talar hon dessutom redan bra svenska.
Tvekade inte över att vara med
Chaimae Hamri har redan sökt en del arbete på egen hand, men har i nästan samtlga fall inte ens fått något svar.
– Ett hotell svarade att de skulle kalla mig till en intervju, men har inte hört av sig sedan dess, säger hon.
När hon blev tillfrågad om att vara med som en av testpersonerna i Lernias experiment så tvekade hon inte.
– Jag är optimist och tänker att det kan ge mig möjlighet att få tillgång till de nätverk jag inte själv har, säger hon.
En film har spelats in där Chaimae Hamri presenterar sig. Denna film har sedan lags ut på olika sociala medier, där människor uppmanas att dela filmen inom sina kontaktnät. Efter en vecka hade filmen delats 3 000 gånger och visats omkring 2 000 gånger. På samma sätt sprids nu filmer om de fem övriga deltagarna som finns i Umeå, Göteborg, Stockholm, Västerås och Oskarshamn.
Chaimae Hamri drömmer om ett jobb där hon har glädje av sina språkkunskaper och får jobba med något hon trivs med.
– Jag älskar att jobba med marknadsföring och hoppas hitta något inom handeln eller något annat område, säger hon.
Om Chaimae Hamri i framtiden kan tänka sig att själv hjälpa andra att hitta jobb? Svaret kommer tveklöst.
– Absolut. Får jag chansen att hjälp någon annan med kontakter, så kommer jag att göra det.