– Vi har haft en jury som har valt ut dem. 233 stycken nominerades, juryn har haft ett tufft uppdrag att sålla ut 16 av dem. De som har valts speglar scenkonstklimatet i Sverige i dag, säger Ingrid Fransson
Bland de produktioner som juryn har fastnat för finns alltifrån nyskriven kammaropera till nycirkus, teater och dans. ”Befrielsefronten” är en av förställningarna och spelas av Örebro länsteater. Den handlar om mäns sexuella våld och hur det påverkar vårt samhälle. Manuset är skrivet av författaren Maria Sveland som gör dramatikerdebut med uppsättningen. Andra föreställningar tar upp dagsaktuella frågor som hotet mot klimatet, flyktingskap och asyl. Kön, jämställdhet och etnicitet är teman som återkommer.
– Scenkonsten präglas av sin samtid. Jag kan också se att gränserna tänjs. Olika uttryck, som teater, dans, opera och ny teknik blandas med varandra i uppsättningarna i dag.
Internationella gäster
Studenter från scenskolorna i Malmö, Göteborg och Stockholm visar upp sina examensföreställningar och två internationella gästspel från Kanada och Island presenterar nyskapande dans och teater.
– Vi har bjudit in internationella gäster för att ta del av svensk scenkonst, men också för att de ska dela med sig av sina erfarenheter. Dessutom kommer de svenska kulturråden från London, Berlin, Moskva, Peking, Washington, Paris och Istanbul för att berätta om sitt arbete. Vi räknar med att 1200 –1400 inom branschen kommer att närvara.
Under biennalen hålls även ett hundratal seminarier och workshopar där aktuella frågor tas upp, som jämlikhet inom scenkonsten, hur framtidens publik ser ut och digitalisering av scenkonst som ett sätt att nå ut till fler.
Det går att köpa ett scenkonstpass för hela veckan, enstaka dagar eller biljetter till enskilda föreställningar. Under några av veckans dagar, 25–27 maj, bjuds också på gratis gatuteaterfestival, däribland med cirkusgrupper från Madagaskar, men också från Norrköping med omnejd. Scenkonstbiennalen arrangeras vartannat år i Sverige och är en möjlighet för alla inom branschen att mötas.
Stor möjlighet till nätverkande
– Många frilansar så det blir en vecka med mycket nätverkande, till exempel anordnas en audition för nyanlända skådespelare, säger Ingrid Fransson.
Huvudarrangör är Scensverige tillsammans med Östgötateatern och Upplev Norrköping.
Som producent skulle Ingrid Fransson vilja se alla uppsättningar. Men om hon måste välja bara en – ja då blir det kammaroperan ”Akvarium” med operakompaniet Man must sing, som spelar i den nyrenoverade Hörsalen. Den handlar om miljö och miljöförstöring, individuella lösningar på strukturella problem och om att våga konfronteras med livets mörka sidor.
– Det är poeten Naima Chahboun som har skrivit librettot, alltså operatexten, och tonsättaren Roger Assar Johansson som står för den nyskrivna musiken. Jag tror det blir en enormt spännande föreställning.