– På de inspelade ljudfilerna finns både instruktioner, musik och förslag på saker de kan tänka på. Det finns fyra parallella ljudspår, vilket gör att eleverna också interagerar med varandra, säger Annica Styrke.
Kan du ge något konkret exempel på hur det kan fungera?
– Det kan vara att några elever får i uppdrag att inta en kraftfull position, och som när de gör det möts av applåder från tio andra.
Vad är syftet med föreställningen?
– Det är att eleverna ska bli uppmärksamma på de normer som omger oss alla, och som påverkar hur vi beter oss och hur vi agerar gentemot varandra. Föreställningen bygger på rörelse, och tanken är att eleverna ska få känna hur sättet vi rör oss kan påverka vad vi tänker, ser och känner. Även de som i början kanske upplever det som lite läskigt att vara med, ska kunna känna sig trygga. I verket skapas situationer där eleverna får mötas och se varandra i ögonen. Det hela utmynnar sedan i dans, där det blir disco-stämning över det hela och där alla är med.
Hur gör ni med de elever som inte vill vara med?
– När vi är ute och spelar så brukar i princip alla vilja vara med. Jag tror att det faktum att vi använder instruktioner via hörlurar gör att alla känner sig ansvarsbefriade. Det är ju inte de själva som väljer att bete sig på ett visst sätt, utan de gör ju bara som de blir instruerade. Men vi är också noga med att betona att allt bygger på frivillighet. Om de får i uppgift att göra något de inte vill, så kan de bara låta bli att följa den instruktionen.
I grunduppsättningen av ”Koreografin” fanns instruktionerna bara på svenska. Tack vare bidrag från Allmänna arvsfonden så har ljudfilerna nu översatts, så att de medverkande eleverna kan välja vilket språk de vill delta med. Översättningarna är klara och inspelningen av nya ljudfiler pågår.
Vad är de kommande planerna för projektet?
– Vi ska genomföra olika provspelningar av föreställningen i april och i höst och under 2020 ska vi åka runt med föreställningen på nytt. Tack vare bidragen från Allmänna Arvsfonden så kan vi erbjuda föreställningen till ett rabatterat pris, och vi hoppas på att nå ut till många skolor. Vi håller dessutom på att göra en bok om hur vi har arbetat med flerspråkighet inom scenkonsten, och kommer att också att resa runt för att prata kring det.
De som står bakom projektet är danskollektivet Johanssons Pelargoner och dans, som bildades år 2009 av en grupp dåvarande studenter vid Dans- och cirkushögskolan i Stockholm.
Vad kommer namnet Johanssons Pelargoner och dans ifrån?
– Vi tänkte kring olika saker, som att vi ville ha något med ett familjenamn i och något som lät lite som en lant- eller diversehandel på landet. När vi funderade kring det så hade vi dessutom en speciell relation till blomman pelargon. Så gick vi väl aningen vilse där, och resultatet blev Johanssons Pelargoner och dans. Det är kanske lite långt, men har fördelen att det inte är något namn du glömmer, säger Annica Styrke.
Här kan du se en trailer för ”Koreografin”.